perjantai 6. heinäkuuta 2012

Paineilmakompressorin kymmenvuosihuolto osa 5

Ilmapumppu on niputettu ja öljyt sisässä. Myös moottori on purettu, puhdistettu, maalattu, voideltu ja koottu. Hihnalinja on myös suunnattu mutta kaikkia osia ei ole asennettu. Huomenissa painesäiliön tarkastus ja asennus jos se on vielä kunnossa.

 Moottorin kytkentä.

Pahimmillaan moottorin jäähdytysripoja ei näkynyt lainkaan lian alta. Vaati jonkin verraan mekaanista lian irrotusta taltalla, liuottimilla ja teräsharjalla. Viimeiseksi pesu asetonilla.
Maalauksen jälkeen moottorin kokoonpano jonka yhteydessä voitelin laakerit. Vain hihnapyörän puoleinen laakeri oli pyörinyt jossain määrin kuivana mutta ei ollut kuumentunut eikä löytynyt välystä joten uudet voiteet sisään. Rakenteellisesti erittäin asiallinen 3kW:n moottori.

Nyt kun pumppu on kunnostettu niin voisi ajatella sen kierrosluvun nostamista vaihtamalla moottorin akselille isomman hihnapyörän. Moottoristahan ei teho lopu ihan heti. Ratkaisen asian kunhan saan koko systeemin toimimaan ja paineistettua vähintään 10 bar paineeseen. Käyttöpaineeksi tulee noin 8 bar. Tähän asti on ollut käyttöpaineena seitsemän baaria mutta se ei ole kaikille laitteille ollut aivan riittävä.

 Peruskorjattu pumppu.

 Pumppu ja moottori paikoillaan.

Kuvasta puuttuu vielä painesäiliö ja imuäänenvaimennin. Ilman sitäkin käyntiääni oli varsin siedettävä koekäytettäessä. Terävä kolkotus oli poissa ja vuotavan venttiilin vihellys myös. Vielä ei tietenkään, ilman painesäiliötä, voi vetää johtopäätöksiä pidemmän ajan hiljaisesta käynnistä. Mutta lupaavalta kuulostaa.

Lisävarusteena asennan venttiilin joka päästää pumpun painekanavistossa olevan paineen pois aina moottorin sammuttua ettei käynnistyksessä ole vastapainetta jolloin kompressori käynnistyy helpommin. Ikään kuin puolipuristin.

Taas tyhjeni pari kilikalimaalipulloa. Hieman kirjavaltahan tuo näyttää.
Mutta ei näytä yli kuusikymmenvuotiaalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti