lauantai 16. kesäkuuta 2012

Mp:n vetolaite

Benelli 650 S2 vaihtoi osoitetta hinauksessa. Ratkaisin aiemmin ilmenneen soolopyörän hinausongelmaan: Laitoin ohjaustangon ja pakettiauton takaovien saranoiden välille kuormaliinan jolla vedin jousitusta hieman sisään. Pyörä seurasi oikein nöyrästi eikä kallistellut mutkissa lainkaan.

Hinaus päätöksessään.

Triken hinaus sujuu ongelmitta mutta soolopyörään tämä rakenne ei sinällään sovellu.
Kyse on ohjausgeometriasta. Ideana on että teline on suhteellisen kiinteä rakenteellisesti ja kiinni auton vetokoukussa jäykällä sovitteella. Maavaraa on 15 - 20cm. Pyörän ohjausakseli kun on entisestäänkin kaltevammassa kulmassa. Jos pyörä on kiinni vain etupyörästään käy näin, esimerkiksi vasemmalle käännyttäessä, että ohjausakseli kallistuu oikealle ja ajogeometriasta johtuen runko myös jolloin takapyörä kallistuu myös ja alkaa ohjautua vasemmalle ja se voimistaa kallistumista. Vasta pitkän matkan jälkeen, mutkan jo oiettua, pyörä oikaisee itsensä. Samalla kuljetusteline ja etupyörä kuormittuvat tarpeettomasti.

Ratkaisu, toistaiseksi, kuten kuvassa, on tukea pyörä sarvistaan niin että etupää ei pääse mutkissa kallistumaan. Aiheuttaa lisää sidontaa eikä ole pitkän päälle luotettava.  Sitominen sarvista ei sovellu katetulle pyörälle ilman naarmuuntumisen vaaraa.
Olen asiaa miettinyt ja todennut että kääntymisen kaarteessa on tapahduttava pystyakselin ympäri ja ohjausakseli on lukittava suoraan asentoon. Se onnistuu katetullakin pyörällä laittamalla sidontaliinat molemmista sarvista esimerkiksi takarunkoon, jalkatappeihin tai muuhun tukevaan paikkaan mutta ei takahaarukkaan koska jousituksen pitää toimia hinauksenkin aikana.

Tämän yksilön pyhitän triken hinauksiin mutta teen toisen edellä kuvatun ratkaisun mukaisesti. Kunhan kerkiän tai jaksan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti