tiistai 22. toukokuuta 2012

Moottoripyörän kuljetuslaite auton vetokoukkuun

Tästä laitteesta ei ole kukaan vielä sanonut että se olisi laillinen. Se kun ei ole perävaunu tai muu rekisteröitävä laite eikä sillä kuljettaminen ole oikein perinteistä hinaustakaan koska etupyörä ei ole tietä vasten eikä kuljettaja istu kyydissä. Toisaalta se ei ole laitonkaan koska sellaista lainkohtaa en ole löytänyt.
Sen tiedän varmasti jos tällä hinaan moottoripyörää niin poliisien kanssa joutuu varmasti keskustelemaan aiheesta.

Autojahan siirretään hieman samankaltaisella laitteella etupyöristä nostamalla.

 Kuljetuslaite ala-asennossa.

Kun laite on laskettu ala-asentoon on siihen helppo työntää moottoripyörän etupyörä ja tunkata laite yläasentoon johon se lukittuu automaattisesti.
Etupyörän alapinnasta tukea antava "keinu" on tilanteeseen nähden väärässä asennossa. Otan toiminnallisen kuvan kun teen ensimmäisen pyörän siirron tällä laitteella.

 Nostimen lukitusmekanismi.

 Alapään lukitsinkoukku.

 Nostin lukittunut yläasentoon.

 Lukitsin kääntyy pystyputken yläpään yli vasta kun tunkki on yläasennossa.

 Lukitus vetokoukkuun tapilla ja sen varmistin.

 Laite purkautuu kahdeksi kappaleeksi.
Tässä tunkkiosa vetokoukussa.

 Varsinainen nostinosa mekanismeineen.

Ensin laitetaan tunkkiosa vetokoukkuun ja sitten nostinosa pujotetaan tunkkiosan tolppaan. Varmistetaan sokalla.

Lisäksi kokoonpanoon kuuluu vielä kiinnitysliina joka kierretään etuvanteen ympärille ja yläasentoon nostetun pystytolpan editse sekä kiristetään. Pelkkään mekanismiin ei kannata luottaa.

Merkittävin syy tämän laitteen rakentamiseen on huono selkäni. Perävaunuun tielle jääneen pyörän työntäminen on liian kova ponnistus, varsinkin yksin. Harvoin on perävaunu paikalla kun pitäisi siirtää pyörää mutta tämä laite kulkee melkoisen kevyesti pakettiauton tavaratilassa.
Tosin omia pyöriä ei ole tarvinnut siirtää autolla kuin talviaikaan tallista toiseen. Mutta ei koskaan tiedä milloin tulee pyörään sellainen vika että sen joutuu jättämään ja hakemaan vetolaitteen jolla viedä vehje verstaalle.

Tässä California 3 matkalla Lahdesta Tampereelle hinauksessa.

Huomaa nippuside kytkinkahvassa. Vaihde on toki vapaalla mutta jos sattuukin että jostain ulkopuolisesta syystä vaihde onkin päällä niin ei ainakaan synny vaihteisto-, kytkin- tai moottorivauriota. Korkeintaan kytkinvaurio. Kardaanivetoisesta pyörästä kokeilimme lämpeneekö perävaihde mutta mitään sen suuntaista ei ollut havaittavissa. Kyseinen pyörä vaihtoi omistajaa ja huonon säätilan vuoksi hinasin enkä ajanut. Tosin kuvanottohetkellä oli mitä kaunein auringonpaiste raekuurojen välissä.

 California T3 Compressore hinauksessa.

Ahtimen käyttöhihnan vaurioitumisen vuoksi joutui hinailemaan 25.10.2017.

Aiempaa tarinaa aiheesta: Tunkin lisävarustelua

6 kommenttia:

  1. Onko tuon tarkoitus lukita auton vetonuppiin niin, että siihen ei tule sivuttaisliikettä tai estää se liike kokonaan pois? Idea on mielenkiintoinen. -TIMO-

    VastaaPoista
  2. Tuosta lukituksesta hieman vielä. Sopiiko lukitussysteemi kaikkiin vetokoukku tyyppeihin? Jos mahdollista, onko sinulla piirustuksia tuohon täällä netissä? Ilomielin kaikki informaatio olisi tervetullutta. Terveisin, Timo Kaipio Raahe.
    timokoo123[ät]gmail.com

    VastaaPoista
  3. Perin omalaatuinen ja hemmetin hieno idea! Tuota ei taideta laskea edes "perässä hinattavaksi laitteeksikaan". Kun tuossa kohta tulee olemaan että Dolly kärrykin pitää käydä konttorilla leimaamassa ja hakea runkonumero ja kilpi. Mutta toivottavasti jättävät noita porsaanreikiä vielä myöhemmällekin ajalle, jotta kaluston siirtely vielä onnistuu. Tätänykyä ajokelvottomaksi mennyttä autoa ei saa hinata oikein millään vehkeellä, että ainut on trailerin omistaminen - tekee harrastuksista kalliita ja alkaa tulee eroa varakkaiden ja ei niin varakkaiden harrastuksissa. Täällä maalla nyt vielä kehtaa pärisytellä pienet pätkät normi tiellä, mutta pikkusenkaan isompi paikka niin sitten jo kilahtaa sinitakit syliin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten aiemminkin olen ilmoittanut on laite poliisin mielestä vähintäänkin arveluttava ja katsastusmiehen mielestä laiton. Vetokoukkuun kun ei kuulemme saa kiinnittää rekisteröimätöntä laitetta. Toisaalta tuohon liitetty moottoripyörä on rekisteröity laite. Poliisit eivät ole vajaan 2000 km aikana, jonka tuo on ollut tehtävässään, ole asiaa tutkineet eli pysäyttäneet.
      Katsastuskonttorilla kävin näyttämässä ja poliisikonstaapelin kanssa muussa yhteydessä asiasta jutelleena olen noiden, vain kahden satunnaisen, viranomaisen mielipiteen saanut.

      Kilometrejä laitteeseen tuli runsaasti kun tekemääni trikeä kuskattiin jarrutestiin sekä katsastukseen varsin pitkiä matkoja. Muutama muukin hinaus on tullut tehtyä. Laite on kesäaikana aina pakun tavaratilassa jos satunnainen tarve yllättää.

      mm

      Poista
  4. Ei sulla ole myyntikappaletta mp-kuljettimesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä ole tarkoitus bisnestä tällä tehdä. Jos joku saa sakot tämmöisen laitteen käytöstä niin kenen lienee syy......
      Kuvissa on malli. Itse kun tekee niin saa mitä tulee.

      Poista