maanantai 21. toukokuuta 2012

Bioadapterin asennus Moto Guzzi 1100 Brevaan / Flexifuel bio adapter for modern motorbike

Using ethanol, gas or mixture of both. Sounds promising. What happened...

Hankin kaverin avustuksella sellaisen laitteen käyttöpyörääni jolla se muuttuu käden käänteessä flexi-fuel-ajoneuvoksi. Se siis voi käyttää sekä bensiiniä, etanolia ja kaikkia niiden seoksia niin ettei käyttäjän tarvitse tehdä mitään muuta kuin tankata kohdalle osuvaa polttoainetta ja ajaa.

Laite itsessään on kevyt ja noin kämmenen kokoinen ja paksuinen litteä nelikulmainen rasia josta yhdestä kulmasta lähtee liittämiseen tarkoitetut johdot.

Bioadapteri asennuspaikassaan.
Bio adapter in the frame safely.

Pyörässäni ei ole ABS-jarruja joten sen sijoituspaikka oli vapaana heti ilmanpuhdistimen takana muiden sähkölaitteiden kupeessa. Kiinnitin rasian alustaansa Velcro-tarralla joka on joustava ja laitteen voi irrottaa helposti ja kiinnittää aina uudelleen. Sijoitusta varten satula on irrotettava joka käy virta-avaimella. Muita avaimia tarvitaan jatkossa: Neljän ja viiden millimetrin kuusiokoloavaimet katteen osien ja tankin kiinnityspultin irrottamiseen. Sakset Velcron leikkaamiseen, sivuleikkurin nippusiteiden "häntien" katkomiseen. Isohkon ristipäämeisselin tai kymmenen millin kiintoavaimen akunnapoihin ja pienemmän ristipään akkutelineen avaamiseen. Akkutelinettä ei tarvitse avata maajohdon kiinnitystä varten. Rautalankakoukun tms johtosarjan pujottamista helpottamaan sekä noin 5 senttiä leveän puupalan kannattelemaan tankin takaosaa. Lisäksi nippusiteitä ja kärkipihdit.

Bioadapterin maajohdon (musta) voi kytkeä akun miinusnapaan tai muualle metalliseen kosketukseen rungon kanssa. Keltaista johtoa ei tarvitse kytkeä mihinkään koska laite saa tässä rakenteessa käyttöjännitteensä suuttimen virtajohdon kautta. (Kaksi valkoista johdinta liittimessä.)
Kyseinen valkoisten johtojen liitin on se joka on kytkettävä jos ei käytä virtalukolta tulevaa virtajohtoa antamaan virtaa laitteeseen keltaisen johdon kautta.

Bosch-liitin irrotettu vasemman puolen suuttimesta.

Oikea puoli kytkettynä.
Adapterin johtonippu näkyy TPS:n alapuolella.
Connectors connected.

Johtosarjan vapaa pituus tulee käytettyä tarkkaan kun johtosarja kiertää rungon oikeaa puolta ilmansuodatinkotelon ohi oikean puolen läppärungolle.
Siitä liitinrykelmä jatkaa ilmansuodatinkotelon ali vasemmalle puolelle. Aivan päätimmäinen johtosarjan liitinpari yltää vasemman puoleiselle suuttimelle asti.

Muut liittimet voi jättää huomiotta.

Vasemman puolen johdinasennus.

Vasemmalla puolella johtimen voi pujottaa samaan kiinnittimeen kuin missä alkuperäinenkin suuttimen johdinpari sijaitsee. Siihen tarvitaan kärkipihtejä avaamaan jousilankalenkkiä.

 Vasemmalla on ahdasta.

Liitin sijaitsee kovin lähellä kaasuvaijeria.
There is not very much space for connectors.

Kun vasemman puolen liittimet ovat kunnialla saatu paikoilleen on syytä tarkastella kuinka lähellä johtimia kaasuvaijerit kulkevat. Itse ratkaisin ongelman kääntämällä johtimet liittimen suuntaisiksi ja kiinnitin johtimet liittimeen nippusiteellä.

Siinä koko kytkentä. Sitten vain valitsemaan oikeaa toimintoa rasian neljästä vaihtoehdosta.

Kun, tässä tapauksessa, on valittu "Auto"-toiminto koska pyörä on varustettu lambda-takaisinkytkennällä ja pystyy itse säätelemään toimintaansa ruiskutusmäärän suhteen. Toivoakseni myös sytytysennakon myöhäistämisen osalta kun käytetään E85 etanolipolttoainetta.

Sitten on käynnistyksen vuoro. Startti pyöritti mutta mitään ei tapahtunut. Ryhdyin vertaillen mittaamaan Weber-Marellin boksin tuottamaa suutinjännitettä ja Bioadapterin tuottamaa jännitettä. Siinä ei ollut merkittävää eroa mittarin suoraa maadoitusta vastaan mutta liittimen johtimien välinen jännite oli huomattavan alhainen Bioadapterin suutinjohtimessa. Aivan kuin laite ei olisi maadoitettu.

Miettimisen ja parin konsultoinnin jälkeen toteamukseksi tuli että kyseinen laite on tarkoitettu ilmeisesti matalaimpedanssisille suuttimille ja nämä Guzzin käyttämät Bosch-suuttimet ovat korkeaimpedanssiset. Suuttimia ei kannata vaihtaa mutta sen sijaan Bioadapteri lähtee valmistajalleen takaisin ja toivottavasti sieltä toimitetaan tämän järjestelmän kanssa yhteensopiva laite.

Bio adapter does not work. I have heard same kind opinions from other consumers. We have not get our money back after contact by email to producer/suplier.

22.05.2012 First contact. Only some explainings.
Sähköpostitse on otettu yhteyttä laitteen valmistajaan. Sieltä myönnettiin että ilmoittamani ongelma on havaittu muuallakin. Katsotaan kuinka asia etenee.

25.06.2012 Producer/suplier, no contact from their side.
Kuukausi on kulunut. Laitteen valmistajan suunnasta ei ole kuulunut mitään. Hiukan huolettaa menikö 95 Euroa hukkaan. Sen takia ei viitsi oikeustoimiakaan aloittaa.

26.08.2012 Nothing heard. Feel like a suspected phishing.
Sähköpostia on laitettu. Taas. Hiljaista siellä Ukrainan päässä. Alkaa haista huijaukselta.

06.10.2012 Ukrainasta tieto että korvaava, toimiva, alite lähetetty jo ajat sitten. Ei ole näkynyt.
Producer informed that new Bioadapter is delivered some time ago. Not here, yet.

22.02. 2013 Finding some information how to replace some components by using diy method to get the Bio adapter to work properly.  http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t-465155/mazda-626-ge-95
Tuossa nettiosoitteessa on ohje kuinka saa mykän Bioadapterin toimintakuntoon. Joitakin komponentteja pitää vaihtaa toimintakykyisiin. No information from the producer.

Korvaavia osia:  Andrei suositteli IRLZ44NS mutta paikallisesta kaupasta löytyi IRLZ34NS.

IRLZ34NS POWER MOSFET TRANSISTOR 55V/30Amp
Näitä komponentteja neljä kappaletta vaidettava "vaaka-asennossa" olevien sijalle. Tulee mielenkiintoisia kolvailuhetkiä. 

Päivän ostos.

Hieman silmää häiritsee kun tuo nimike ei ole ihan sama kuin tuossa yllä. Itsellä on sen verran vähän tietoa näistä että pojankoltiaiset sähköliikkeessä voivat myydä melkein mitä tahansa. Tekevä näkee miten käy.


Tecnical info: Bioadapter manual

Laitteen esittely: Bioadapter

1 kommentti: