perjantai 11. toukokuuta 2012

Alkoholipyörä Sytytyksen karkeaa säätöä 2


Jäähylle hetkeksi
Viimeksi paloi hihat ja jätin tietotekniikan odottamaan parempaa hetkeä ja mieltä. Siitä oli välitöntä hyötyä, jos kaksi viikkoa on vähän ja välitöntä. Vanha varatietsikka, Compac Armada, näytti hyvät ja pahat puolensa.

Sarjaportti hukassa
Häiriö ei ollut iso. Noin puolen tunnin näpyttelyn ja pähkäilyn jälkeen selvisi että sarjaportin ohjain ei, jostain käsittämätömästä syystä, latautunut kun koneen käynnisti. Viime syksynä ei tätä ongelmaa ollut.

Kikkailua
Lääkkeeksi Windows koneessa voi kokeilla poistaa koko sarjaportin (COM1) latauksen, sammuttaa ja käynnistää koneen sekä ottaa sarjaportin uudestaan käyttöön. Sekä tietysti uudelleenkäynnistys. Sen jälkeen homma toimi ja TCIP4 ja sen hallintaohjelma keskustelivat sujuvasti. Tää on aina niin tätä.

 Eläkeikäinen Compac.

Ostin kaiken varalta uuden sarjaporttikaapelin.

 Turha ostos
Vika ei ollut siinä vaan tietokoneessa. Pitäisi varmaan hakeutua johonkin koulutukseen tietokoneen sisälmysten osaamiseksi. Ei menisi ainakaan tämän kaltaisen pikku ongelman ratkaisuun aikaa turhaan.

Ilman neuvontaa
Jos tästä jotain positiivista pitää kaivaa niin ainakin se että ratkaisin ohjelman täysin itsenäisesti kysymättä keltään mitään. Piti vain kaivautua syvemmälle Windows 2000 syövereihin että sai jotain vinkkiä mikä riivaa.

Uudet ennakot
Nyt on syötetty Ignitechin kipinärasiaan uusi kartta. Pyörä lähti laakista käyntiin (sisätiloissa) viimevuotisella etanolilla ja otti iloiseen kierroksia.

Tulkittavaa
Lambda näytti että laihalla mennään. Kapeakaistaiseen ei vain auta luottaa: moottori voi käydä hyvin rikkaallakin mutta näyttö näyttää laihaa koska lambda-anturi on kyllästynyt liiasta polttoaineesta eikä kykene mittaamaan jäännöshapen määrää. Laajakaistaisella kyllä pystyy tämänkin toteamaan.

Olisipa aikaa
Tarkempi sytytyksen säätö jäänee tulevan viikon projektiksi, jos ehdin ja jaksan.

Kuva tietokoneen näytöstä ennen kuin vika löytyi.
"No Connect With PC"

Kartta syntyi
Tuosta ei taida paljonkaan selvää saada mutta tämän näköinen sytytyskartta tuli asennettua. Perusennakko 4 astetta eykk ja siitä jyrkkä nousu noin 20 ast. eykk 2500 kierroksen kohdilla. Maksimi 6000 kierroksen kohdalla liki 40 asetta eykk. Tämä siis etanolille.

Pienin askelin
Tältä pohjalta lähdetään tekemään hienosäätöä seuraamalla palotapahtumaa ja säätämällä seosta samaan aikaan sytytysajoituksen muutosten myötä. Joutuu suorittamaan ristiin haarukointia. Puristussuhde 8,3 eli liian alhainen etanolille mutta kunhan saan ahtimen paikoilleen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti