tiistai 10. huhtikuuta 2012

Komposiittilokasuojan muotti


Takalokarin muotti
Vahvistelin vanerilla ja polyesteritäytteellä Ducati 600 Monsterin takalokasuojan muotin. Kuorimalline joka oli otettu lokasuojasta jo aiemmin ei sinällään toimi muottina vaan se pitää vahvistaa ulkoisesti ja jatkaa reunoiltaan että laminointi ja alipainesäkitys helpottuisi. "pakkelointi" on vielä vaiheessa mutta ei juuri hiontaa enempää tarvitse. Seuraavaksi laminoin ulkopintaan vielä pari kerrosta lasikangasta että rakenteesta tulee luja ja se ei päästä ilmaa tai hartsia lävitseen.

Oikea puoli.

Työvaraa pitää olla
Vanerivahvikkeet on "liimattu" polyesteritäytteellä mallineen reunoihin jatkamaan muottia. Saadaan "työvaraa". Helpottaa sekä laminointia että viimeistelyä.

Vasen puoli.

Lisänä ketjusuoja
Lokasuojan vasemmalle puolelle tulee myös ketjusuoja jota siinä ei alunperin ole ollut. Uloke ketjusuojan muotissa on kiinnityskohtaa varten. Takahaarukassa on kierrereikä kiinnitystä varten.

Muotti alapuolelta.

Kiinnityskohdat
Näkyvä lasikuitualue on suunnilleen lopullisen lokasuojan muotoinen. Kiinnityskohdat, 3 kpl, näkyvissä. Yksi keskellä lokarin etureunaa ja kaksi muuta sivuilla.

Harjoituskappale ensin
Teen ensimmäisen lokasuojan tällä muotilla polyesterihartsista ja katkokuidusta. Siksi että sitä pääsee sovittamaan paikoilleen ja merkitsemään kiinnitysreikien kohdat. Samalla tulee tarkastettua että muoto on oikea. Siitä jää siis toimiva malli jos pitää tehdä muutoksia tai muotti vioittuu. 

Hiilikuidusta alipaineessa
Seuraava kappale tulee tehdyksi epoksihartsista ja hiilikuidusta. Siitä kun ei kärsi tehdä kovasti harjoituskappaleita. Käytän pääasiassa Axson-tuotemerkin hartseja. Toimituksesta huolehtii Jacomp Nokialta.

Muotin käsittely
Hionnat ja vahvistukset tehty 11.4. Huomenissa irrotusaineet muottipintaan ja kiillotus. Tunti siitä niin pääsee laminoimaan näköisosan.

Alustavasti leikattu osa.

Sovitetaan että sopiiko
Tätä osaa sovitetaan paikoilleen ja jos se on hyvä niin muotilla voi ryhtyä tekemään alipainelaminointia juoksevalla epoksilla. Muutoin pitää muottia muuttaa sovituksen perusteella. Lasikuituosasta voi irrottaa osia ja liimata ne uudelleen sopivaan asentoon. Siitä sitten voi ottaa uuden muotin tai muuttaa vanhaa jos virhe ei ole iso.

Lisää harvinaisten osien muotteja
Benellin osia oli jo aiemmin esillä. Nyt on tulossa mittarikotelon muotti myös Benelli Sei 750 -pyörään. Alkuperäinen mittarikotelo on tehty muovista joka sulaa helposti erilaisiin liuottimiin kuten asetoniin, bensiiniin ja styreeniin.

Muuttunut rapeaksi
Lisäksi siitä on vuosikymmenten saatossa haihtuneet muovin pehmentimet taivaan tuuliin joten se on herkkää hajoamaan kuten näkkileipä. Siksipä niitä on ehyenä säilynyt vain muutamia.

Yksi malliksi
Sain käsiini yhden suhteellisen ehyen jonka paikkasin pakkelilla alkuperäiseen muotoonsa. Sen jälkeen teippasin sen kauttaaltaan että polyesterihartsissa oleva styreeni ei syövyttäisi mallia möykyksi. Sitten palikka kiinni tasoon ja irrotusainekäsittelyn jälkeen katkokuitua laminoiden paksuhko kerros päälle. Kotelo on todella monimutkaisen muotoinen mutta sain mielestäni varsin hyvin muodot talteen.

Mittarikotelon muotti heti laminoinnin jälkeen kun kovettuminen on jo alkanut.

Malli pilaantuu
Sisällä on siis vielä alkuperäinen mittarikotelo. Todennäköisesti loppukin kotelosta on vainaa tämän homman jälkeen. Muotin kovetuttua muuttaman viikon ajan ylähyllyllä teen ohuesta lasikankaasta kopioita. Ne eivät sitten ainakaan murru eikä sula. Kestää jopa lämpöä yli sadan asteen.

Takasisälokasuojan muotti Benelli Seihin.

Esitöitä
Tämän muotin esikuva on parempilaatuista muovia ja säilynyt ehyenä mutta oli pahasti pois muodostaan. Piti ruuvata se kiinni vanerilevyyn ja tukea useasta kohtaa. Mutta tuleepa suora muotti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti