torstai 15. maaliskuuta 2012

Vaijeritalja

Kun työskentelee pyöränosturilla jolla pyörä on yli metrin korkeudella niin jollain pitää varmistaa ettei pyörä putoa pukilta. Normaalisti käytän lastiliinoja pyörän sitomiseen nosturin pöydälle.
Toisinaan, kun täytyy irrottaa etu- tai takapyörä, ei pyörän sitomisesta ole paljon apua. Helpotuksen tähän ongelmaan suo halpiskaupan vaijeritalja.

Talja katossa pyöränostimen yläpuolella.

Viisisataa kiloa nostava talja on jo varma laite mutta 300 kilogramman viputaljalla pärjää. Vielä parempi on jos on pyöränosturin suuntainen kisko katossa jota myöden taljaa ja sen taakkaa voi liikutella.

Taljan käytössä on huomioitava se seikka että pyörän painopiste on aina nostopisteiden alapuolella. Helposti käy niin että pyörä kaatuu jos sitä nostetaan takarungosta. Painopiste asettuukin nostokohdan ja etupyörän alapuolen välisen linjan yläpuolelle ja kaatuminen tapahtuu sekunnin osissa.

Nostossa en luottaisi kuvan taljaan täysin. Sen mekanismit voivat mennä sellaiseen tilaan että taakka putoaa ja taljasta kuuluu voimakasta mekaanista ääntä kun salpa yrittää saada otteen hammaskehästä.
Kannattaa aina pitää pikasoljella varustettua lastiliinaa taljan rinnalla jos nosto on vaativa. Kymmenen sentin välein pitää lastiliina kiristää ettei sekin petä jos talja pettää.

Lisäys 20.10.2013
Vaijeritalaja on saanut jäädä varalaitteeksi kun tein talliin lähes sen koko pinta-alan kattavan puominosturin. Ensin oli manuaaliversio mutta siitä kertovan artikkelin lopussa on myös selvitys sähköistetystä versiosta.
Puominostin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti