tiistai 27. maaliskuuta 2012

"Uusi" työkalu/Morsekartion teko.

Kävin ostamassa putkentaivutinprojektia varten romuliikkeestä kartiovartisen poran. Piti olla tietyn kokoinen: 25,5 mm halkaisijaltaan. Kyseisen kokoinen pora on varustettu MT3 (MK3) kiinnityskartiolla. Vain jyrsimessäni on MK3 kartiokiinnitys. Sorvissa ja pylväsporakoneessa on MK2 -kartiot.

Arvelin että voisin sorvata poran vartta ohuemmaksi. Kaksi vaihtoehtoa: sorvata lieriövarsi kokoon 13 mm että se sopii pylväsporakoneen vakioistukkaan tai sorvata ja hioa MK2 -kartiokokoon. Päädyin jälkimmäiseen. Tein mitoituksen ottamalla mallia MK2 -mallisesta porakartiosta. Homma on hieman summittainen joten tarvitsi kiinnittää ensin MK2 -pora kohdistusholkin avulla sorviin ja matkia sorvin pikkukelkalla sen muoto. Toisin sanoen kääntää kelkka niin että sorvin terän liike myötäilee tarkasti porakartion muotoa. Näin pientä kulmaa ei voi tarkasti kääntää sorvin asteikkoon luottaen. Toinenkin mitoitustapa on olemassa mutta matkiminen tuntui helpommalta hommalta, käytännössä.

Kartiotaulukko: asteet, minuutit ja sekunnit.

 Kuten taulukosta näkyy niin Morsekartio on melkoisen tarkka kapine: kymmenesosasekunnin tarkkuudella.

Kartiotaulukko: mitoitusperusteinen.

Toisella mitoitustavalla pitäisi kyetä tekemään tuhannesosamillin tarkasti.Ei onnistu meikäläisen koneilla ja mittavälineillä.

Matkimalla silti onnistuin. Pinnanlaadussa sen sijaan voi olla sanomista. Hiomakiveni ei ollut aivan sileintä laatua.

Aihio ei tosin ollut muutenkaan ensiluokkainen. Terä oli kulunut sivuiltaan lievästi kartioksi ja jouduin kulmahiomakoneella katkaisemaan huonon kohdan alkupäästä pois. Silti kierrevartta jäi vielä pitkä pätkä ja ei tarvinnut kuin terottaa siihen uusi terä. Kiinnityskartio oli kolhuinen joten ei sekään ollut kovin hyvä. Hintaa kapineesta silti jouduin maksamaan 8 Euroa. Toki uusi terä olisi ollut yli 100 Euron arvoinen.

Morsekartion sorvaus.

Hiontavaiheesta ei ole kuvaa. Pakan leukojen välissä vasemmalla näkyy pronssinen holkki joka keskittää poran. Keskiökärki pitää suunnan ja pikkukelkka käännettynä oikeaan kulmaan tapahtui lastuaminen. Poran lehti piti vielä lyhentää.

Pora kartioineen tuli välittömästi käyttöön: porasin pylväsporakoneella reikiä U-palkkeihin.

On toki olemassa kartioita ison kartion sovittamiseksi pienempäänn mutta ne kasvattavat poran kokonaispituutta ja tekevät poraamisen epätarkemmaksi. Supistuuskartiot sen sijaan ovat käytännöllisiä. Pienemmän terän saa sen avulla kiinni isompaan kartioon.

Supistuskartio MK3 - MK2.

Pitänee hankkia näitäkin jonkinlainen kokoelma. Yksi on jo: MK2 - MK1.

Morsekartio toimii muotonsa vuoksi hyvin voiman välittämiseen ja silti irtoaa melko helposti asianmukaisella kiilaraudalla. Litteä osa holkin päässä, lehti, ei välitä voimaa vaan kaikki pitää kulkea kartion kitkapinnan kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti