tiistai 6. maaliskuuta 2012

Sähkömoottoripyörä nro. 2, perustekniikan kunnostusta

Päivä meni hyvin pitkälti takahaarukan ripustuslaitteiden pesemiseen ja kunnostukseen. Korroosiopeikko oli päässyt puraisemaan useita laakereita ja niiden holkkeja. Takahaarukan kiinnityksessä on yhteensä kymmenen neulalaakeria. Neljä tai viisi niistä on vaihtokunnossa ruostumisen vuoksi.
Koitan löytää korvaavat laakerit tai sitten sorvaan pronssipuslat neulalaakereiden tilalle ja niihin rasvanipat.

 Osa takahaarukan ripustuksesta.
Suurin osa laakereista on irtoneuloilla.
Osat on pesty ultraäänipesurilla.
Akseleista on siivottu ruosteet pois.

Näiden laakereiden kohtalo on toimia hyvin hankalissa olosuhteissa. Sateella kosteus pääsee varsin helposti näihin heti takapyörän etupuolella sijaitseviin niveliin. Liikeradat ovat varsin lyhyet. Toisin sanoen laakerit eivät pyöri ympyrää vaan nytkyttelevät vain pientä edestakaista liikettä. Se aiheuttaa helposti pistemäistä kuormitusta verrattuna jatkuvasti pyörivään laakeriin. Edestakaisin nykivä laakeri ei myöskään lämpene niin voiteluaine ei muutu juoksevaksi eikä vesikään haihdu kylmästä laakerista.
 Ketjunkiristimet.

Ketjunkiristimet lyhensin muutamalla millimetrillä.
Takapyörää saa näin hieman taaemmas ja ketjulle säätövaraa.
Kokonaisvaikutus n. 10 mm.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti