sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Pieni saksinostin

Jotkin pyörämallit tai -yksilöt vaativat omanlaisensa pystyssäpitovälineen huollon ajaksi. Pienikokoinen ja hyvin matalaksi laskeva nostin sopii customeiden ja monien muidenkin vakioiden sekä rakenneltujen pyörien alle. Lisäksi siihen voi tehdä pyöräkohtaisia nostolaitteita kuten minä tähän. Varsinkin jos ei voi katteiden, pakoputkien tai jonkin muun asian johdosta nostaa suoraan runkoputkista.

Matala saksinostin.

Pyörän rungon puolella pitää tietysti olla vastaavat kohdat joihin haarukat tai nostotapit tulevat. Sivusuunnassa tämä nostintyyppi on hyvin vakaa mutta pitkittäin se ei siedä suuriakaan voimia kapeutensa vuoksi. 
Parhaimillaan tämä on kun pyörä on pyöränostimen päällä ja se on siihen sidottuna vaikka etupyörästään mutta pitää kyetä irrottamaan esimerkiksi takahaarukka.
Hinta lisävarusteineen muutaman kympin ei ole kova raha tämän tyyppisestä nostimesta.

Moto Guzzeja tällä pystyy nostamaan useimpien mallien aivan tasaisen öljypohjan alta. Eräät sporttisemmat Guzzi-mallit on varustettu kaarevilla öljypohjilla mutta kestävät silti hyvin nostamisen jos tukeminen on tehty jotenkin muuten. Kuten monissa muissa mallissa useimmissa Guzzeissa ei ole alhaalla kulkevia runkoputkia. Toisin kuin esimerkiksi H-D:n perinteisissä malleissa on tavanomaista. Hyvin kätevä laite kokonaisuutena ja paranee kun tekee siihen ajoneuvomallikohtaiset kiinnikkeet. Nostoteho on varsin hyvä: useampi sata kiloa nousee suht kevyesti.

Paljon myöhemmin:
Yllä mainitsin että että useimmissa Guzzeissa ei ole alarunkoputkia koska moottori ja vaihteisto on kantavaa rakennetta ja/tai alarunkoputket kulkevat kovin korkealla.
Myöhemmin, eli vuonna 2012 esiteltiin 1400-sarjan raskaat custom- ja matkamallit joissa moottori ja vaihteisto ole enää kantavaa rakennetta vaan on irtaallaan rungossa ja runko itsessään on melkoisen järeä teräsputkirunko. Kokemukseni mukaan oikein jämäkkä ajettavaksi. Sitä olen tuolla nostimella nostellut huoltotarkoituksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti