torstai 8. maaliskuuta 2012

Kevätkäynnistelyä

Kolme periaatteessa ajokunnossa olevaa pyörää tallissa talvisäilössä. Tänään, muun tekemisen ohessa, arvelin että olisi syytä koettaa hyvissä ajoin onko elon henki tallella kaikissa pyörissä.
Centauro pamahti tulille ensimmäisestä napin painalluksesta vaivattomasti.
Breva hetken mietti ja aloitti käynnistymisrituaalinsa ja vähän aikaa startin pyörittyä löytyi siitäkin ääni.
Alkoholipyörä California heräsi henkiin parin yrityksen ja pitkän sahaamisen jälkeen. On saattanut jäädä viime syksynä jokin koemoodi päälle. Periaatteessa senkin pitäisi lähteä käyntiin siinä kuin bensakoneetkin.
Osoittautui että kolme vuotta vanha Californian akku on melko kypsynyt: sillä voi sahata pitkään mutta siitä ei irtoa hetkellistä suurta virtaa jolla startti pyörähtäisi riittävällä nopeudella.

Akkukaupoille pitää suunnata.
Jokin n. 20 Ah huoltovapaa hyytelöakku olisi varmaan soveliain.

Yhteistä näissä on se että kaikki kolme pyörää ovat digitaalisella moottoriohjauksella varustettuja.
Centaurossa ei ole jäännöshappitiedon takaisinkytkentää. Brevassa ja Californiassa on.
Centaurossani on kuitenkin lambda-anturi mutta sen tietoja seurataan vain visuaalisesti ja mahdollinen säätö tehdään tietokoneella. Centauron kummankaan ruiskun järjestelmä ei ymmärrä lambdatietoa.

Centaurossa on kaksoisruiskutus eikä päästörajaa, Breva 1100 on Euro3-luokan pyörä ja 82 -vuosimallin etanolikäyttöinen California tuottaa päästöjä vain n. 15% siitä mitä 2005 vuosimallin bensiini-Breva tuottaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti