sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Etuhaarukan vaihto toisesta pyörästä


Kaikki ei sovi
Maamme pyrkii olemaan eturintamassa joka asiassa joka EU:sta direktiivinä tarjotaan. Jostain syystä tämä ei päde ajoneuvoasioissa.

Piensarjan tuottaminen eri maissa
Poimin tuolta internetistä esimerkin kuinka EU-maa Italia voi antaa kansalaisensa tuottaa pyörän markkinoille jota ei Suomessa voi valvova viranomainen antaa lainsäädäntömme puitteissa tehdä. Kyseinen pyörä on piensarjatuotettu jossa pohjana on käytetty tavanomaista tuotantopyörää mutta sen moottoria, moottorinohjausta, runkoa ja jousitusta on muutettu.

Sig. Filippo Barbacane on valmistanut pajassaan näitä pyöriä 30 kpl, toistaiseksi.

Lievää viritystä
Pohjana on Moto Guzzi Griso jonka kuutiotilavuutta on kasvatettu n. 1400 cc tilavuuteen. Teho on noussut n.110:sta hevosvoimasta 140:een.
Yllättävin seikka on se että tässä pyörässä on käytetty 90-luvun alun 125 kuutioisen Gilera CX:n etutuentaa. Tietenkin modifioituna jousen ja vaimentimen osalta.

Vähemmän jarruja
Jarrutkin on vähennetty puoleen siitä mitä kantapyörässä on.

 Gilera CX vm.-92.

Kieltoja
Esimerkiksi Suomessa on kiellettyä vaihtaa etuhaarukkaa tai jarruja Ducatin hypersportista esimerkiksi Moto Guzzi Californiaan. Kumman keulan tai jarrun luulisitte olevan kestävämpi ja tehokkaampi?

Trafi tulkitsee
Trafin tulkinta tässä asiassa on se että jos osan luovuttanut pyörä on kilonkin kevyempi kuin saaja katsotaan että jousituskyky ja jarruteho ovat heikommat kuin alkuperäisessä. Vaikka jarrut kahdentuisivatkin.

Tehokkaammat ja tukevammat
Ducatin jarruthan ovat tarkoitetut pysäyttämään nopeus tehokkaasti liki 300 km tuntinopeudesta ja California kulkee tuskin 2/3 tuosta nopeudesta. Hidastettavat massathan ovat tällöin aivan eri luokkaa. Californian hidastettava massa jää murto-osaan Ducatin massasta.

Asia hämmentää monia pyörän rakentelijoita, myös minua. Asialle ei ole saatu Trafista selitystä.

Laskentoa amispohjalta
Liike-energian kaava: E=½mv^2
Eli energia on puolet massasta kertaa kiihtyvyys.

Otetaan pyöreitä lukuja käyttöön vaikka voivatkin olla hypoteettisia.

Ducatin ja Guzzin erojen vertailua massan suhteen.
Ducati painanee kuljettajineen n. 275kg, ja kulkee 300 km/h (83,3 metriä sekunnissa). Liike-energiaa syntyy seuraavasti:

E = ½ * 275 * 83,3^2 = 954784 J ~ 955 kJ

Californialla samat arvot eli 350 kg ja 200 km/h (55 metriä sekunnissa).

E = ½ * 350 * 55,5^2 = 539000 J ~ 539 kJ

Californian keulan rasitus on 416 kilojoulea alhaisempi kuin Ducatin keulan rasitus.
Ero on merkittävä. Muuhun päätelmään ei voi tulla kuin että Ducatin keulan täytyy olla lähes kaksi kertaa järeämpi.

Lopputulos
Silti Ducatin keulaa ei saa laittaa Californiaan. Samoin perustein ei saa myöskään jarruja vaihtaa. Vain siksi että Ducatin omamassa on pienenpi. Mutta Californian keulan saa laittaa Ducatiin. Mutta se olisi vain typerää ja ominaisuuksien kadottamista.

Vielä hämmentävämpää on esimerkkipyörien osasiirtymä Gilerasta Guzziin. Italiassa. Laillisesti.

PS
Mätkähti mieleen että pitäiskö tehdä asia toisinpäin. Ottaa aihioksi jokin mennävuosien kevyt superkyykky ja vaihtaa siihen vielä vanhempien norsukustomien p**kimmat osat?

3 kommenttia:

  1. Tuo on kyllä ihan järjetöntä.

    Perinteisesti kun moottoripyörissä isomman omapainon omaavat customit ym. vastaavat pyörät eivät ole varustettu millään markkinoiden parhailla jarruilla tai jousituskomponenteilla.

    Seurauksena tästä on vaan se, että porukka ei muutoskatsasta noita rakennettuja pyöriään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä. Vaikka tuo vertaukseni on kuitenkin hieman ontuva Suomen toimintatapaan verrattuna.
      Koitapa tosiaan ottaa vaikka matkaguzzistasi molemmat jarrulevyt pois ja korvaat ne yhdellä 310 mm levyllä ja kuusimäntäisellä satulalla. Ei tasan kelpaa katsurille mutta tuskin sitä konttorille veisitkään.

      Sitten on asia erikseen joutuuko siitä milloinkaan "vastuuseen".
      Vuosikatsastuskin joskus tulee mutta kiinnostaako niitäkään syynätä pyörää sillä silmällä että onko jarrut just ne mitkä pitäis. Epäilen että vain siinä tapauksessa että uudelleenverotus rupeaa olemaan muiden mahdollisten vaihdettujen osien osalta likellä.

      Poista
  2. Lait ja asetuksethan on tällä saralla ihan ok. Ongelma on v-omaisen tulkintaohje joka pitäisi haastaa.

    VastaaPoista