tiistai 20. maaliskuuta 2012

Alkoholipyörä katalysaattoriaihiot

Purin jokin aika sitten pois erään pyörän äänenvaimentimista kaksi katalysaattoria. Purkuvaiheessa, vaikka varovasti purinkin, muutama prosentti katalysaattorin reaktiopinnasta menetettiin. Sinänsä sillä ei ole tässä tapauksessa suurtakaan merkitystä koska Californian moottori on huomattavasti pienempi ja vain 2/3 tehosta kuin katalysaattorit omannut moottori.

Kennopari.

Aikomus on siistiä ulkopinnalta katalysaattoreita ja painosorvata niille rosteriputkesta "pesä" joihin nämä kiinnittyvät mekaanisesti puristamalla ja reunoiltaan tiivistän ne kuumankestävällä keraamisella liimalla ettei mihinkään jää kennon kanaviston yhtä aukkoa isompaa reittiä pakokaasuille.

Asennus tulee pakokäyrien jälkeen olevan yhdysputken taakse. Toisin sanoen molemmat katalysaattorit suodattavat lävitseen molempien sylinterien palamistuotteita. Ahtamattomaan alkoholimoottoriin näitä ei kannata laittaa koska katalysaattorit eivät kuumenisi toimintalampötilaansa. Kun ahtimen avulla saadaan palotilaan mahtumaan enemmän seosta niin puristussuhde nousee ja palaminen on tehokkaampaa ja tapahtuu korkeammassa lämpötilassa. Silloin myös katalysaattori toimii. Osa päästöistä pelkistyy haitattomampaan muotoon ja osa päästöistä poltetaan loppuun eli annetaan reagoida hapen kanssa. Katalysaattorissa on erilaisia katalyyttejä pinnoitteena jotka saavat edellä mainitut reaktiot aikaan noin 250 asteen lämpötilassa. 

CO eli häkä hapettuu hiilidioksidiksi CO2, palamattomat hiilivedyt hapettuvat hiilidioksidiksi ja vedeksi H2O ja typen oksidit NOx pelkistyvät typeksi N2.

Lisäys 30.12.2013
Katalysaattorit säästyvät johonkin toiseen projektiin. Osoittautui että ilmajäähdytteisen moottorin pakokaasujen lämpötila ei nouse riittävän korkealle etanolikäytössä että katalyytit toimisivat hyvin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti