keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Sorvin lisävarustelua: johteiden pidennys


Vaikeus pitkien kanssa
Yli metrin mittaisen akselitavaran koneistamisessa tuli eteen myös se että kärkipylkän sijainti tulisi tyhjän päälle. Tarkoittaa että akselille pitäisi saada keskiötuki mutta sorvin johteet ovat liian lyhyet.

Kolmikärkikannatin
Aiemmin tein jo pitkien akselien varalle kolmekärkisen akselituen. Mutta sen ominaisuus on estää pyörähdysakselia taipumasta työstövoimien vuoksi sekä värinän vähentäminen työstökohdassa.

Väliaikaiset
Päädyin tekemäämään irrotettavat väliaikaiset johteet vain kärkipylkän käyttöön. Lisäpituutta tulee noin 25 cm.

Linjaus
Alumiiniset kolmiotuet tulevat jatkamaan sorvin runkoa ja niiden varassa ovat erikseen koneistetut johdejatkeet pulttiliitoksella.

Johteiden jatkeet koneistettuina.

 Jatkojohteiden ja niiden tukien sovitus.

Säätö
Koska sorvin valurungon pääty ei ole koneistettu suoraksi vaan maalattua valupintaa ei jatkojen kannattimia voi kiinnittä siihen suoraan vaan niissä on oltava säätövaraa. Lähinnä sivuttaissuunnassa ja kaltevuuden suhteen. Tukien väliin tulee vielä levy joka pitää johteet yhdensuuntaisina.


 Koesovitus jossa kärkipylkkä johteiden tukena.

Rajoitteita
Muita johteita, kuin kärkipylkän, on turha jatkaa koska silloin täytyisi jatkaa syöttökierrettä tai ainakin siirtää sen laakerointikohtaa. Syöttökierteen päätylaakeri on kuvan alareunassa. Myös kelkan johteen alla olevaa hammasrataa olisi jatkettava.

Kiinnitys ja säätö.


Kiinnitys ja suuntaus
Pitkät pultit aukossa ovat kiinnityspultteja. Lyhyemmillä, syvennyksessä olevilla, ruuveilla suunnataan jatkojohteet alkuperäisten suuntaisiksi.

Jatkojohteet asennettuna ja lähes valmiina.

Valmis
Päädyt voisi vielä tukea toisiinsa. Jatkojohteiden alapuolella kolmiomaisten tukilevyjen välissä on  pitkittäinen levy joka määrittelee jatkojohteiden keskinäisen etäisyyden. Sen lisäksi välilevyllä voi säätää jatkojohteiden suunnan. Välilevyn kiinnitysreiät ovat pitkänomaiset ja ruuveja löysäämällä voi suuntausta tarvittaessa muuttaa.

Kuormituskestävyys rajoitettu
Ymmärrettävästi jatkojohteet eivät ole kovin tukevat mutta ovat paremmat kuin ei tukea kärkipylkälle lainkaan.

Tarpeen on
Erityisesti trikeprojekteihin liittyneet vetoakselimuutokset ovat vaatineet jatketta sorviin. Tosin toistaiseksi en ole tehnyt vetoakseleita kuin kolmeen trikeen mutta neljäs on tilauksessa mutta sillä ei ole ollut vielä sen kiireempi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti