maanantai 27. helmikuuta 2012

Centauroon 180 leveä takanakki?

 
Planning to do for the Centauro 180 wide rear tire modification with a spoked rim.

Joskus kauan sitten mielessä seikkaillut ajatus
Nyt se tuli uudelleen esiin erään Centauron omistajan haaveena.
Siihen tietenkin tarvitaan leveämpi vanne. Leveä vanne taasen ei sovi johtuen siitä että kardaanin taaempi nivel ottaisi siihen kiinni. Alkuperäinen rengaskoko kun on 17/160/60.
Renkaan koko haluttaisiin olevan 17/180/60.
Leveämmän vanteen suhteen ei liene suurta ongelmaa. Varsinkin jos laittaa pinnapyörät molempiin päihin.

Vaatii muutoksia rakenteeseen
Edellä kuvattu tavoite tarkoittaa sitä että kardaanin takanivel olisi siirrettävä n. 10 mm enemmän oikealle. Se edellyttää myös että perävaihdetta on siirrettävä oikealle hieman enemmän kuin 10 mm johtuen että nivelen akselin puoleinen pää ei liiku oikealle niin paljoa koska akseli on etupäästään kiinni 60-luvulta periytyvässä vaihdelaatikossa. Silloin varmaan pidettiin 120 leveää kumia tosi läskinä.

Otin aiheesta valokuvia pähkäilyn helpottamiseksi.

The bevel gear box should moved to the right 10 mm at least.

Tilaa on
Takahaarukan ja perävaihteen välinen holkki jonka pituutta voitaneen muuttaa jolloin perävaihde siirtyy enemmän oikealle. Ehkä riittävästi ajatellen 180 levyistä vannetta.
(Perävaihteen laakerointi ei ole vakio vaan olen muuttanut siihen leveämmän laakeroinnin ja tiivistänyt sen välyslevyjen välissä näkyvällä O-renkaalla.)

 Kuva otettu vasemmalta oikealle.

Turvaosa
Kiinteä holkkimainen osa on "nivelen räjähdyssuoja" joka voidaan ottaa pois käytöstä. 
(Vanhoissa Daytonoissa sitä ei ole ollenkaan.) Nivel näkyy huonosti mutta tästä selviää että välystä ei ole nivelen ja vanteen välillä montaakaan millimetriä.

 Kuva oikealta vasemmalle.

Jarrusatulan siirto
Takajarrun satulasta näkyy hieman etuosaa. Myös sille puolelle tulisi muutosta.

 Bracket of the brake caliber. Jarrukilpi.

Simultaneously the brake caliber and its arm should move to the right.

Vanteen rihtaus sivuun
Se mitä oikealta poistetaan, lisättäisiin jarrukilven ja takahaarukan väliin, jolloin ei tarvitsisi tehdä perän ja pyörännavan väliin ylimääräistä välilaippaa vaan, pinnavanteen ollessa kyseessä, voitaisiin sivusiirtymä hoitaa pinnaamalla vanne napaan nähden saman verran oikealle. Jarrukilven tukitappi pitää myös jatkaa mutta se on ruuvikiinnitteinen niin siitä ei ole suurta vaivaa.

Sysäyksenvaimennin pois
Samalla voi miettiä sitä että tarvitaanko takanavan yhteydessä enää kumista sysäyksenvaimenninta. Se on nimittäin melkoisen painava osa.

Takanapa saa keventyä
Tästä taas päästään siihen että tarvitaanko enää varsinaista suuriläpimittaista takanapaa vaan sen voisikin korvata yhtä hyvin etunavalla. Siihenhän saa kiinni jarrulevyn yhtä hyvin kuin takanapaankin ja toisen puolen kiinnikkeeseen vetospoorin. Pinnapyörä ja rengas hoitaisi tällöin sysäyksenvaimentimen tehtäviä. 

Vetopyörästökotelon kevennys
Myös perävaihdetta voisi keventää samoin kuten Daytonassa on tehty.

 Daytona-type solid hub.

Daytona-type, lightweight bevel gear without the wheel hub rubber shock absorber.

Malliksi
Daytonan perävaihde. Tähän kun kuvittelee pinnavanteen niin ollaan melko lähellä tavoitetta.

The Daytona lightweight and solid hub.
Daytonan kiinteävetoinen pyörännapa. 
 
Modification will be implemented so that all the structures must be returned to their original state.

Kaiken voisi palauttaa alkuperäiseksi
Koska vetopuolelle ei ole tehty muutoksia voi alkuperäisen kokoonpanon palauttaa takaisin. 
Aiheesta voi koitua vielä kaikenlaista tekemistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti