lauantai 11. helmikuuta 2012

Carillofornia Trike takatuennan koekokoonpano ja koeajo 1.


Osat saatiin pääosin paikoilleen
Kuten kuvista ja teksteistä selviää niin koekokoonpano onnistui suurelta osin ja päästiin kokeilemaan toimintaa ja toteamaan mitoituksen paikkansa pitävyyden.

Mitoituksessa virhe
Osoittutui että pieniä korjauksia pitää tehdä erityisesti vasemman lisätuennan osalta.
Haarukka saa olla paikoillaan mutta taka-akseli on vielä irrotettava, tehtävä pieniä muutoksia sekä tietenkin maalattava. Pitänee odottaa lämpimämpiä kevätkelejä maalaamisen onnistumiseksi.

Perän sisäinen huuhtelu
Sunnuntaina laskimme öljyt pois perästä ja kardaanitunnelista. Huuhteluöljynä käytimme 5W40 moottoriöljyä. Myöhemmin laitetaan hypoidiöljyt perään.

 Omistaja asentaa.

Takapäässä on massaa
Tässä vaiheessa alkoi pukkaamaan hikeä pintaan koska koko värkki oli yhtenä palana ja kardaanin spoorit, laakerihelat ja ym kohteet piti saada yhdellä kertaa kohdalleen ja perän osat ovat melko painavia yhdessä. Vaikka tallin lämpötila taisi olla hiukan pakkasen puolella.

Kohde takaa.

Asennuskohde takaa.

Alkuperäisiin akseleihin
Tähän olisi tarkoitus tulla kahden pyörän takahaarukan kiinnitys. 
Haarukka täytyy viedä paikoilleen tietyssä asennossa ja siinä tarvittiin läjä puupalikoita ja portaattomasti säädettävä nostin.

Silmämääräinen kohdistus riittää.

Pientä asetusta
Osoitteella ollaan. Itse takahaarukka katoaa muihin mekanismeihin. Oikean puolen iskunvaimentajan kiinnitystä pitää hieman muuttaa.

 Tästä tulee seisontajarrun käyttövipu.

 Osat lähes oikeilla paikoillaan.

Kokeilemaan pitää päästä
Alkuperäiset äänenvaimentimet sopivat varsin hyvin taka-akselin alle. Kiinnitys on toistaiseksi väliaikainen että päästiin kokeilemaan kulkua. Koska pyörään tulee vielä vetokoukku ja sen tukikehikko niin siihen tulee kiinnitys äänenvaimentimille ja hieman eri asentoon kuin nyt.

Kaikkea ei saatu eka kerralla sopimaan.

Yhdellä tukivarrella
Vasemman puolen lisätukea ei vielä saatu paikoilleen mitoitussyistä mutta se ei haitannut kokeilua. Tässä vaiheessa tuli havaituksi että mitoituksessa on tullut hieman "kulmavirhettä".

Vasen takahidastin.

Jarrut vaihtavat paikkaa
Myöhemmin kuvassa oleva jarruasetelma muutti oikealle puolelle ja akselin etupuolelle jossa sen paino ei jousittamattomana ole niin pitkän vipuvarren päässä kuin tässä kuvassa. Samoin käsijarrun vaijerien liika pituus eliminoitui kun vaijerien piti kiertää akselin takakautta.

Jarrut ilmauksen jälkeen
Jarrujen ilmauksen jälkeen jarrut alkoivat toimia kuten pitää. Polkimen asento säädettin uudelleen koska istuma-asento on hieman muuttunut takapään kulkiessa hieman alkuperäistä alempana.


Talvella talvirenkaat.

Talvella tuntuma ei ole paras
Ei ihan paras ajokeli mutta ei se haitannut kokeilua. Talvirenkaat pitivät mutta eturengas tuntui varsin liukkaalta. Sivuluisto oli helppo korjata ja pyörän hallinta kevyempää ja johdonmukaisempaa kuin sivuvaunun kanssa.

Timo ajovuorossa.


 Johtotähti kaikilla teillä.

Jarrulaitteiden lähikuvia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti