tiistai 31. tammikuuta 2012

Carillofornia Trike koekokoonpano alkoi

Etenee hiljalleen. Pieniä vastoinkäymisiä, odotettuja ja odottamattomia.
Vielä ei öljyjä saatu perän ja kardaanin sisään. Muutoin ovat öljytilojen tiivisteet paikoillaan, kuten laakerit ja kardaanin jatkoholkit. Vetoakselit mahtuivat paikalleen kivuttomasti.
Jarrujakin pääsimme Timon kanssa sovittelemaan sekä vannetta mallaamaan paikoilleen. Timo teki suurimman osan kokoonpanotyöstä. Minä lähinnä viimeistelin osia ja etsin kadonneita, jo aiemmin valmistuneita kappaleita. Vielä joutuu hiukan muokkaamaan jarruja. Vain vähän koneistusta niin jarrutkin ovat kunnossa.

 Odottamaton vastoinkäynti. 
Kardaani tarttui Timon haalarin nappiin ja oli yllättävän lujassa.

 Kardaanin kannatinlaakerin kiinnitysreiän tulppa.

Nyt kun kardaaniputkessakin tulee olemaan öljyä enemmän kuin normaalisti (normaalisti ei ole) niin on tärkeää että se ei vuoda ulos. Kardaanin kannatinlaakerin lukitusruuvi vuotaa helposti kierteensä läpi. Onneksi se menee niin syvään kiristettäessä että sen jatkeeksi saa M5-kokoisen ruuvin jonka alle voi laittaa tiivisteeksi teflonlaatan.
Tämän pidemmän mallisen nivelen ollessa kyseessä voi laakerin laittaa ensin kiinni kardaaniin ja sitten kardaanin laakereineen paikalleen kardaanitunneliin. Lyhyen nivelen ollessa kyseessä asennus on tehtävä päinvastaisessa järjestyksessä ja silloin laakerin lukituksena on lukkourarengas.

Jarrusatula ja -sylinteri luonnollisessa asennossa.

Mieluimmin olisin asentanut jarrut akselin etupuolelle mutta käsijarrun vaijerin asennuksen vuoksi sijoituasento on tämä. Vaijeri lähtee kaartaen akselin alta.

Jarrujen asennus alumiinivanteen kera.

Vanne paikoillaan ja mahtuu pyörimään vaikkakin niukasti. Tälle voi tulla muutos. Joko rakenteeseen tai pyörän kiinnitykseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti