keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Alkoholipyörä ahtopaineen säätöventtiili valmis

Aiemmin oli jo juttua ahtopaineen säätöventtiileistä. Tämän tyyppinen takaisinkiertoventtiili on välttämätön jos järjestelmä on suunniteltu siten että ensin on ahdin ja vasta sen painepuolella kaasuläppä. Tästä ratkaisusta on juttua täällä.

Nyt on kuitenkin kysymys päinvastaisesta järjestelystä: ensin on kaasuläppä ja vasta sitten ahdin. Tarkoitusta varten suunnittelin ja valmistin oman venttiilityypin. Aihiona käytin Bilteman edullista mäntäventtiiliä.

 Venttiili ahtopaineen säätöruuvin puolelta. Venttiilin kannessa myös banjoliitin ohjauspaineletkun kiinnittämistä varten.

 Venttiili piteni alkuperäiseen nähden noin 60 mm. Sille löytynee tilaa ahtimen läheisyydestä.

Paluuilmakanavan puoli.

Pultilla säädetään ahtopaine. Lovettu ja rei'itetty osa on pultin lukitus. Pultti siirtää venttiilin jousta tarvittavaan suuntaan: auki kiertämällä venttiilin avautumispaine pienenee ja/tai ahtopaine laskee, jousi löystyy ja vastaavasti kiinni päin paine nousee. Kuten jo aiemmin tuli todettua, jousen lisäksi myös banjoliittimeen tuleva ohjauspaine säätelee venttiilin toimintaa.

 Yhteenveto vaikuttavista suureista: 
  • jousivakio (kokeilemalla etsittävä sopiva jousi)
  • jousen progressio (myös kokeilemalla)
  • jousen esijännitys (vaikuttaa kahteen edelliseen samaan aikaan)
  • painevaihtelu ahtimen eri puolilla ohjattuna männän eri puolille
  • ilmaläpän asento/moottorin kierrosluku (vaikuttaa edelliseen)
  • moottorin käyntitila: moottorijarrutus/kiihdytys/tasakuormitusajo (sisältyy edellisiin)
Näiden asioiden parissa kuluu kivasti alkukesän illat säädellessä. Imupuolen säädöt vaikuttavat tietysti ruiskutukseen ja se puolestaan sytytyksen säätöihin.

Noiden hallintaan tarvitaan kaksi eri ilmanpainemittaria, lambdanäyttö, kierroslukumittari, kaasunasentonäyttö, moottorin lämpötilanäyttö, tieto sytytysennakosta ja ohjelma jolla voidaan, ainakin osaa arvoista, säätää sujuvasti. Siihen on käytössä TunerStudio ja Ignitechin sytytyksensäätöohjelma. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti