torstai 29. joulukuuta 2011

Moottoripyörä Ameriikasta

Kaverini veli asuu USAssa ja hän toimitti veljelleen vanhan LAPD:n poliisipyörän. Tosin siihen oli palvelusaikansa jälkeen tehty siviilimuutoksia ja on ollut siis parikymmentä vuotta arkikäytössä.
Sähkölaitteissa oli sanomista ja tankin alta löytyi yllätys: sinne oli sovitettu vaihtovirtalaturi alkuperäisen tasavirtalaturin tilalle. Sen annettiin toistaiseksi olla.
Sähkölaitteita piti hieman modernisoida koska alkuperäiset latausreleet ym johdotukset olivat turhaan mukana ja startin rele oli kypsynyt.
Teknisesti pyörä vaikutti toimivalta.
Keulaan, moottoriin, vaihteistoon ja perään uudet öljyt niin pyörä oli jälleen ajokunnossa. Väliaikainen tarrakilpi perään ja baanalle!

Koeajo suuntautui Pohjanmaalle Kyyjärvelle Indian -merkkikerhon vuosikokoukseen. Olin mukana maksettuna mekaanikkona. Tämä tapahtui jo reilu pari vuotta sitten mutta "löysin" kuvat vasta nyt.

 Huoltopukilla.

Varsinaisia remontin aikaisia kuvia ei ole olemassa. Tässä kuitenkin kuvia pyörästä sen jälkeen kun sähkölaitteet on pikakorjattu.

Yleinen ilmiasu on hieman kulahtanut.

Joitakin "amerikanismeja" oli pyörään asennettu. Kuten punaiset vilkut jotka toimivat myös takavaloina. Keskellä oleva lyhty toimi jarruvalona.

Tyylimittari.

 Alkuperäinen kojetaulu oli säästynyt ja hyvässä kunnossa. Tosin tarpeettomia valoja oli useampia. Kyseinen mittaritaulu ei Euroopan puolella ole yleinen. Euroopan versiossa oli myös sähköinen kierroslukumittari.

Road 66 waiting.

Tässä ollaan jo lähdössä tien päälle. Muutin satulan kiinnitystä sopivammaksi pitkäjalkaiselle kuljettajalla tekemällä satulaan siirtomekanismin. Tässä kuvassa satula taka-asennossaan.

Ääni ja vähän kuvaa.

Tällä hetkellä pyörä on pieninä palasina. Runko ja peltiosat olisi tarkoitus maalata, uusia pyörien pinnaus niiltä osin kuin tarpeellista, kunnostaa kaasuttimet ja jarrut, asentaa alkuperäiset pakoputket ja äänenvaimentimet sekä modernisoida sähköjärjestelmä kokonaisuudessaan.

Moottori vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa mutta pitänee sitäkin tutkia. Vaihteisto ja perävaihde pitää säätää ja katsoa laakerien ja tiivisteiden kunto. Samalla tulee kytkinkin operoitua. Kardaanin ristinivel pitää purkaa ja voidella tai mahdollisesti vaihtaa uusi ristikko. Pakokäyrien juurimuttereihin pitänee kiinnittää erityistä huomiota niiden löystymisherkkyyden vuoksi.

Hankitaan pyörälle vielä muutama satatuhatta kilometriä ajoaikaa lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti