lauantai 3. joulukuuta 2011

Harmillinen takaisku

Carillofornia Triken jarruosia tehdessä kierteitysvaiheessa katkesi konekierretappi umpiperäiseen reikään ulos päin kiertäessä. Ilmeisesti lastu kiilautui kierteeseen. Niin voi käydä sitkeiden metallien kanssa.
Joka tapauksessa konekierretapin kierreosa oli kokonaan reiän sisällä. Sen pois saaminen on yleensä kohtuullisen hankalaa. Niin tälläkin kerralla.
Päädyin poraamaan kappaleen toiselta puolen reiän samalle kohtaa ja siitä tuurnalla löin kierretapin jämän takaisin tulosuuntaansa. Kierteethän siinä menee sököksi.
Koska tällaisia vahinkoja sattuu aika ajoin on niihin syytä varautua. Jos olisi ollut kysymys M6 tai isommasta kierteestä olisin korjannut kierteen Helicoil-irtokierteellä. Mutta kun kierre oli sitä pienempi M5 niin siihen korjausmenetelmänä on tehdä holkitus: Tässä tapauksessa tein vaurioituneen M5 kierteen tilalle M7x 0,8 mm kierteen ja siihen vastaavan holkin jonka ulkopinnassa on M7 ja sisäpuolella korvaava M5. Näitä voi myös hankkia valmiina kaupasta eri kokoisina ja eri kierretyypeille.
Läpireiän tukin alumiinitapilla jossa on myös M7 kierre mutta lyhyelti. Sen kiersin vastapuolelle, katkaisin ja hieman niittasin ja vielä viilasin näkymättömiin.
Korjausholkin pysymisen varmistin muutamalla pistepuikon iskulla.

 Katkennut kierretappi, korjausholkki ja yksi jo asennettuna vaurioituneeseen reikään.

Kääntöpuolelta vauriota tuskin edes huomaa jos ei tietäisi mistä etsiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti