lauantai 3. joulukuuta 2011

Benellin omituisuudet

Kreivi De Tomason aikaan Benellin tehtailla, samoin kuin Guzzinkin, tehtiin kaikenlaista normilinjasta poikkeavaa. Tässä pari omituista sarjatuotantoon edennyttä laitetta.

"Kolmiosäiliö".

Etujarrun kahvasylinteri. Itse kreivin kerrotaan sanoneen että tämän osan suunnittelu maksoi niin paljon että se on pakko saada tuotantoon. Valmistaja kuitenkin oli Brembo. Suhteellisen harvinainen ja kallis osa ja oli esimerkiksi Ruotsissa laiton kun siinä ei ole ikkunaa tai läpinäkyvyyttä josta tietäisi nesteen määrän. Säiliö on kyllä todella tilava.

Ajovalokytkin/valonvaihdin.
Laite kiertyy sarven ympäri mutta ei palaudu valonvaihtotoiminnosta kuin vetämällä alapainiketta vasemmalle ja samalla kiertäen nupikkaa itseen päin. Yleensäkin siihen aikaan suosittiin Italiassa liukukatkaisijoita. Tämä ei suinkaan ole heikoin esitys mutta harvinaisin ehyenä.
Rikkoutuminen johtuu siitä että alanappula ei näy kuljettajalle ja satunnainen käyttäjä vääntää valot päältä väkisin pois jolloin koko viritys halkeaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti