tiistai 8. marraskuuta 2011

Carillofornia Trike perän kiinnityslaipan tiivistys


Kardaaniputki on kuiva
Normaalisti Guzzin kardaaniputkessa ei ole voitelua ja useasti se aiheuttaa vaurioita kardaanin takapään spooreihin jos sitä ei ole voideltu. Matka voi katketa. 

Kolmipyöräisyys kuormittaa
Nyt kun kuormitus kasvaa painon noustessa on samassa yhteydessä hyvä tehdä perän liitoksesta öljytiivis ja laittaa sinne tilkka vaihteistoöljyä. Se vaatii tietysti tiivisteitä ja öljynvaihdon huomioimista rakenteessa. 

Öljyn määrä
Perävaihteessa on oma öljynsä ja kardaanitunneliin piisannee 0,1 - 0,15 litraa samaa öljyä. Todennäköisesti voi vaihdelaatikosta perään asti käyttää samaa GL5 hypoidiöljyä. Perävaihteessa on oma huohotussysteeminsä. 

Huohotus
Kardaanitunneli ei tarvitse huohotusaukkoa: vetonivelen suojakumi joustaa sen verran että painetta ei juurikaan synny.

 Perän ja laipan väliin tulee O-rengas.

Tiivistys o-renkaalla.

Omituisesti
Kardaanitunnelin ja laipan väliin tulee myös O-rengas. Kyse ei ole mitoitusvirheestä vaan tiiviste on tarkoituksella epäkeskeisesti. Syy selviää seuraavasta kuvasta.

Henkireikä tai -lovi.

Epäkeskeinen rakenne
Kardaanitunnelin alareunassa on poraus josta alkuperäinen perä on hoitanut huohotustarpeensa. Epäkeskeisesti koneistettu O-rengasura hoitaa porauksen ohituksen.

 Proppu öljynvaihtoa varten.

Alapuolella
Kiinnityslaippa alapuolelta. Upotuksessa oleva ruuvi on kardaanitunnelin pohjaproppu. Vinotuen kevennysjyrsinnät ovat sen alapinnassa.

Kardaanitunnelin öljyntäyttöproppu. Tiivistys O-renkaalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti