lauantai 5. marraskuuta 2011

Ahtamis- ja ruiskutustapoja

Ahtamisesta

Ahdin voidaan sijoittaa periaatteessa kahdella tavalla suhteessa polttoainejärjestelmään. Nyt on kyseessä ruiskutusjärjestelmä joten polttoainejärjestelmän toimivuutta ei tarvitse ottaa huomioon niin laajasti kuin kaasutinsysteemissä.


Kuva: C. Luupilotti
 Komponenttikaavio

Kaavio siitä millainen komponenttijärjestely on ollut käytössä tähänastisissa ahdinasennuksissani. Tällä järjestelyllä olen valmistanut kolme ahdettua pyörää aiemmin.


Ruiskutuksesta


Kuva: C. Luupilotti

Kaaviossa näkyy ruiskutusjärjestelmän rakenne anturointeineen suhteessa ahdinjärjestelmään.

Alkoholipyörässä ahdinratkaisu muuttuu merkittävästi. Kokeilen toisenlaista järjestystä: Ilmansuodatin - ilmaläppä asentoantureineen - ahdin - ylipaineventtiili - ruiskutussuutin - imuventtiili.
Ahdin on siis kaasläpän ja sylinterin välissä. Silloin se pyörii "tyhjiössä" kun kaasuläppä on kiinni ja toimittaa vain sen verran ilmaa kuin mitä tyhjäynti vaatii. Kun kaasuläppää avataan niin niin ahdin saa ilmaa ja aloittaa varsinaisen ahtamisen. Kyseinen järjestys on ehkä hivenen taloudellisempi kuin että ahdin tuottaisi painetta jatkuvasti niin kuin yllä olevissa kuvissa esitetään.

Ruiskutusjärjestelmään tämä järjestys ei tuo muutosta.

Ilmaläpän siirtyminen ahtimen imupuolelle vaikuttaa sen että silloin kun läppä on suljettuna ahdin pyörii ilman kuormitusta jolloin sen energiantarve on minimissään. Haittana tulee se että läppää avattaessa kestää hetken kun ilmakanavisto täyttyy paineellisella ilmalla.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti