Pirelli Demon
Kauhistuttava nimi mutta ehkä tämän paholaisen kanssa pärjään. Metzeler on toiminut kohtuullisesti mutta kulunut epätasaisesti ja meluaa ajettaessa. Muutoin on hiljaa parkissa. Ei pihaustakaan.
Syyshinnat
Keväällä ja alkukesästä kaikki kumi on kallista kun havaitaan että ei perhana, kumi on jo "silestone". Aina ajoitus ei mene näin mutta kun syksy tulee niin liikkeillä on tapana myydä hieman edullisemmin kumeja pois sillä ne vanhenevat ja kovenevat hyllyssä ja seuraavana keväänä monikaan ei niitä halua pyöränsä alle.
Asfaltti on keväällä, nastarenkaiden jäljiltä, hyvin karheaa. Säiden lämmetessä asfaltti hiljalleen siliää.
Paholaiskumi sivulta.
Kuvion muoto
Katselin renkaan kuviointia tarkemmin niin huomasin että kuviourat kapenevat pohjaansa kohden. Tämä pitänee ottaa huomioon kun ajaa kuluneella renkaalla sateella.
Pirelli ja Metzeler.
Metzeler kului
Varsin toispuoleisesti. Keskellä on pintaa ja samoin ajosuunnassa oikealla. Vasemmalla sivulla osa kuvioista on jo katoamassa eli kuluminen on varsin pitkällä. On mielenkiintoista nähdä, tulevalla ajokaudella -25, miten Pirelli toimii.
Kahta kumia
Metzeler, kokemuksesta päätellen, on tehty kahdesta eri kumiseoksesta. Keskellä kovempaa ja reunoja kohden pehmeämpää. Kestoa ja pitoa siellä missä tarvitaan.
Takakumi
Menee, ainakin, kolmannenkin suven. Pitoa on ja kestää kulutusta. 205 leveä auton rengas. Kolmas pyörän historian aikana. Nyt indonesialainen. Mp-rengas ei koskaan kestänyt minulla koko kesää. Hintaero on suuri: 60€ vs. 200€. Ynnä allelaiton hinta. Rengas on merkitty katsastusasemakäynnin jälkeen rekisteriotteeseen. Silti asia tuntuu aiheuttavan vaivaa monissa vaikka itseäni, joka pyörällä ajan, ei vaivaa laisinkaan.
Poliisi ei ensin ymmärtänyt
Mp-poliisi ajoi, jokunen vuosi sitten perässäni Ylöjärveltä Tampereelle päin. Ohitti sitten ja ohjasi rekkaparkkiin. Kierteli pyörääni noin yleisesti silmäillen ja kertoi kohta että hän joutuu poistamaan kilven pyörästäni. Kiistin. Annoin myös selvityksen että kyseinen takarengas on ihan virallisesti tämän pyörän rengas. Ei ottanut uskoakseen. Kiusasin vielä lisää että kun takana on auton vyörengas niin edessä on ristikudosrengas. Muuten vakiokokoinen mp-kumi. Annoin siis lisää vettä myllyynsä. Siihen paikalle tuli myös poliisiauto ja sanoin että kannattaa katsoa sen tietokoneelta että mikä on totuus. Katsoi. Toivotteli hyvät matkat. Kannattaa pitää asiat ajan tasalla. Kaikki muutetut pyöräni ovat joko Testmill Pentanovan tai, ainakin, katsastusaseman kautta käyneet. Rahaahan siihen meni mutta mieluimmin niin päin kuin joutua jalkamieheksi ja maksamaan sakkoja.
Luonnolliset syyt eturenkaan toispuolisuudelle
Tiet ovat keskilinjaltaan reunoja korkeammalla veden poistumisen vuoksi. Se lienee yksi syy että rengas kuluu toiselta sivulta enemmän. Toinen saattaa olla kiertoliittymät joita esiintymisalueellani on runsaasti. Voi myös olla se että vasemmalle kaartuvat mutkat tulee ajettua nopeammin ja oikealle hitaammin vain näkyvyysolosuhteiden eron vuoksi.
Nuuka voisi ajatella
Ottaa etupyörän pois ja kääntää renkaan toisin päin. Siinä voi olla riskinsä mutta saisi vähemmän kuluneen sivun kulutuspuolelle. Renkaissa kun tapaa olla pyörintäsuunnan nuoli kertomassa miten päin rengas asennetaan.
Talvisäilytyspakkaus. Suojaa hapettumiselta ja lialta. Säilytän viileässä.
Tapansa näyttänee
On suhteellisen pitkä aika kun olen Pirelliä viimeksi käyttänyt. Sporttipyörissäni taannoin. Pirellillä lienee jonkilainen tietotaito sporttisemmista kumeista. Palaan asiaan keväällä -25.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti