torstai 16. maaliskuuta 2023

California T3 1000 Blower Kahvakytkinten lämpömuokkausta



Muovi kutistuu
Muovit eivät ole ikuisia vaikka niin on jossain mainittukin. Ei ainakaan moottoripyörän kahvakytkimien osalta sillä ne ovat sekä muuttaneet muotoaan että kutistuneet. Rakoja siellä täällä, huonoa osien yhteensopivuutta ja hankala asentaan alkuperäisille paikoilleen.

Erityisesti oikealla
Kierteitä oli mennyt ylikiristämisen vuoksi, kahvarunko pyrki kiertymään kaasukahvan kierron mukana ja muutama muukin pieni ongelma kuten sähköjohtimien tinaukset ja läpiviennit. Kierteet sain korjattua tekemällä uudet, hieman isommat kierteet ja syvemmälle kuin ennen. Vaati tarkkaa mitoittamista etten tehnyt ns. läpireikiä mutta maksimoin kiinnityskierteiden pituudet. Ruuvin ovat nyt M4-kokoa ja ruostumatonta terästä. Alkuperäiset olivat pienemmät, lyhyemmät ja ns. puuruuvityyppiä.

Kovemmat keinot käyttöön
Kutistumisen vuoksi jouduin hiomaan, muunmuassa, kahvarungosta ainetta pois ohjaustangon läpivientien osalta että hieman muualtakin. Yksi ongelma oli että sähköjohtimien suojasukat ja itse johtimien kuoret ovat ajan mittaan kutistuneet eli eivät tahtoneet yltää perille asti. Se vaati johdinnippujen uudelleenpujotusta ja siirtelyä.

Vasemman puolen kahvakytkinkokonaisuus takaa. Suojasukka on kutistunut.

Vasen kahvakytkin edestä. Kytkinosiltaan parempi kahdesta.

Tekstit kadonneet
Pitänee hankkia ohut, valkoinen/hopea maalikynä ja käsivaralta kirjoittaa uudet tekstit. Siinäpä pientä näpertelyä kesää odotellessa.

Kahvakytkin hakeutumassa alkuperäiseen muotoonsa lämpökäsittelyn avulla. Keltaisen napin yläpuolella kulkee ala- ja yläosan välinen sauma.
 
Sormipyöriä
Kuvassa yllä näkyy hieman epäterävänä alaosassa kahden sormiruuvin kanta. Tietääkseni, ylemmällä säädetään kaasukahvan kiertomatkan loppupäätä niin ettei kiristä loppuunvedettyä vaijeria liian tiukalle ja alemmalla säädetään kaasukahvan kitkaa, ts. miten herkästi kaasukahva pyörii. Myös kaasukahvan palautuksen saa sillä jumiutettua. Toimenpidettä kutsutaan matkakaasuksi. Alkeellinen versio vakionopeussäätimestä.

Ala- ja yläosan välinen rako on pienentynyt lämpökäsittelyssä.

Puhaltimella kuumaa
Mutta ei niin paljoa että muovi sulaisi. Kuumailmapuhaltimella se tapahtuisi varsin helposti ihan vahingossa. Siksi aikaa käyttäen ja miedolla lämmöllä. Puristimet pitävät osat muodossaan. Toistan lämpökäsittelyn vielä kahdesti ja annan jäähtyä yön yli välillä. Muovi, nimensä mukaan, on muokkautuva aine.

Raot "irvistelivät"
Ulkonäkö ei ollut kiva kun kahvakytkinrungon ylä- ja alaosat olivat erillään toisistaan ja lisäksi vielä hieman kierossakin. Kieroutta ja ylä- ja alaosien välistä rakoa poistin hiomalla ohjaustangon läpivientiä väljemmäksi ja lämpökäsittelyn ajan kahdella puristimella likistyksessä puolikkaita toisiaan vasten. Viikonloppuun mennessä näen tulokset. Nyt on takana kaksi lämpökäsittelyä. Vielä kolmannen teen ja osien jäähtymisen jälkeen voi puristimet poistaa.

Muuta kahvakytkimistä
Taisin jo kirjoittaa aiheesta aiemminkin. Tinaushommia piti tehdä koska osa johtimista oli irronnut tinauksistaan tai tinaus oli syöpynyt. Kytkinten kytkinliuskat liukukytkimissä olivat jo kuluneet. Puhdistus ja uudelleen asennus sain ne toimimaan. Tärkein asia toimimisen jatkossa on se että kahvakytkinten kautta kulkee vain häviävän pieni releiden ohjausvirta. Alunperin ei releitä montaa ollut. Nyt niitä on 9 kpl. Releitä käytetään pienellä ohjausvirralla ja vain rele käsittelee kulutuskohteen käyttövirtaa. Sulakkeita on käytössä viidestä amppeerista 40:neen amppeeriin asti.

Kolme viikkoa ja rapiat
Huomenissa, 3. huhtikuuta, menen Verstaalle ja vapautan lämpökäsitellyn kahvakytkimen puristimistaan. Toiveena on että puoliskojen väliin ei jää rakoja. Kuvia tulossa. Jos ei ole tyytyväisyys taattu niin jatkan toimenpiteitä.  Muutoin on muuta duunia kuten telttapöydän rakennusta teltan keskisalkoon. Kevyttä pitää olla. Myös YTX20BS-akulle pitää tehdä California Adamantin akkutelineeseen sovitus. Sekä pöytä että akkuteline vaatii lasikuitutyötä. Kaksi valmistustapaa: pitää tehdä levymäinen muotti akkutelinettä varten eli eräänlainen kulma johon neljä levyaihiota laminoidaan ja kovetuttuaan nämä neljä osaa leikataan mittoihinsa ja liitetään yhteen. Sisäpuolelle jää tilaa pehmusteille että akku saa pesiä mukavasti. Telttapöytä syntyy, sentään, yhdestä osasta: pesuvadin pohjaan on sellainen hyvä laminoida. Muoto on siinä jo valmiina.
Kuvia tulee lisää siitä onnistuinko...
 
Meni hieman pidempään
Keskivaikeaa sairautta on mutta jälleen vei talvirenkaiden jäljet Verstaalle. Kokeiluluontoinen lämpökäsittely on nyt oikean puolen kahvakytkimen suhteen lopussa. Irrotin puristimet ja kuvasin tuotokset. Varsin tyydyttävää.
 
Oikean kahvakytkimen etupuoli korjattuna.

Sama palikka takapuolelta. Melkein tyydyttää.

Ei enää parannettavaa
Pitää ymmärtää että ihan kaikkea ei kannata hifistellä. Jos vielä jatkaa niin voi olla että käy väärin. Tämä tulos saa välttää.
 
Mitä on tehty
Vioittuneet kierteet on korjattu siten että tein pykälää isommat kierteet. Osa alkuperäisistä ruuveista oli peltiruuvityyppisiä. Korvasin ne koneruuveilla. Se, tietenkin, edellytti että pitää tehdä uudet jengat. Käytin tavanomaisia kierretappeja. M4-koko oli soveliain. Samalla kierre tihentyi eli kantavaa pintaa on enemmän. Siinä missä ohjaustanko kulkee kahvakytkimen läpi, piti ohjaustankon tarvitsemaa reikää kahvakytkimessä avartaa. Nyt tilanne on kokolailla hanskassa. Sama pitänee tehdä vasemmallekin puolelle.

Kuvat vasemmalta puolelta
Kertovat samaa tarinaa kuin oikeallakin. Ohjaustangon kanavaa kytkinpaketin läpi pitää avartaa ja tehdä lämpökäsittely. Eiköhän sekin siitä. Alla kuvia nykytilanteesta.

Vasen kahvakytkin. Ruuvit pitää vaihtaa ruostumattomiin ja varmistaa kierteiden kunto. Tässä ei näytä pahalle. Paljaat johtimet myös piiloon.

Etupuolen sauma irvistää melko pahasti eli rumasti. Tietää harrasta sovitustyötä.
 
Eiköhän tämäkin siistiydy
Pienellä lämmöllä useamman kerran, "ylimääräisen" muovin poisto ohjaustangon läpivienneistä, uusimalla ruuvit, ehkä kierteetkin, ja sopivasti sijoitetuilla puristimilla ja kuumailmatoholla saattanen tämänkin saada oikaistuksi. Aika näyttää. Mitään entisöintiä en aio tehdä mutta hieman pitää silmää palvoa.
 
Laitoin 22 mm:n putkenpätkän päälle puristimilla tuetun kytkinpaketin ja kuumensin.

Toinen kuvakulma vasemmalta. Venytin johdinsukkaa kuumentamalla ja päihin nippusiteet tiukalle.
 
Kiinnitysruuvit. Niiden muoviset vastapelurit ovat ehyet.
 
Toivossa eläen
Annan puristinten olla pari viikkoa puristamassa. Saatan uusia lämpökäsittelyn. Toivoakseni toimenpide auttaa kahvakytkimen runkoa pysymään muodossaan. Oikealla on pakotettu muoto pysynyt jo kuukauden. Yllättävän hidasta puuhailua. Mutta eipä ole kiirekään. Toiveissa on että kesällä pyörä on ajokunnossa. Näin alkulkaudesta on paljon muuta puuhaa. Mökkijuttuja, muuta matkailua ja oman Kerhoni sekä muiden kerhojen tapahtumia ja kokoontumisia. Mökki on varattuna ainakin yhteen viikonlopputapahtumaan.

Vapautus puristimista, melkein
Avasin puoliskot toisistaan ja laitoin ne kiinni ohjaustankoon. Pientä rakoa jäi etupuolen saumaan. Tein kokoonpanon jonka jälkeen em. asian totesin. Muutoin homma vaikutti hyvältä. Jätin yhden puristimen "kouluttamaan" rakennetta. Saatan antaa vielä lämpöäkin. 

Puristin puristaa. Laitoin aluslevyt että puristus jakautuu laajalle alueelle.

Puristimen ansiosta etusauma on kokolailla kiinni. Saa olla näin vielä useamman viikon.
 
Tavalliseen on tyydyttävä
Parasta yrittää mutta tavallista tulee. Sen vuoksi ei kannata pettyä vaan vain vähän harmitella sillä vasemman puolen kahvakytkimen runkoa en saanut aivan mieleisekseni. Mutta saa nyt olla toistaiseksi. 

Takaa näyttää ihan kohtuulliselta.

Etupuolen liitoskohta irvistää edelleen mutta paljon vähemmän.

Seuraan katseella
Antaa ajan kulua ja kilometrien kertyä ja seurata pysyykö korjaukseni haluttuina. Kuvassa näkyy alkuperäinen 1982 vuodelta oleva vohvelityypin kahvakumi. Molemmin puolin ehyet. Ei näy murtumia. Kyllä ennen oli paremmin.

Kahvakytkinten tekstit
Pikaisesti kokeilin maalikynällä mutta se jättää liian paksun tekstin. Pitänee käydä kaupoilla uudelleen 0,2 millimetriä olisi hyvä maalikynän paksuus näihin teksteihin. Nyt piirretyt on 0,4 mm kynällä sutaistu.

Pientä viimeistelyä
Laitoin taustapeilit. Eivät ole alkuperäistä mallia mutta täyttävät tieliikennelain pykälät. Ehyet alkuperäisetkin löytyvät. Vilkkujen oranssit "lasit" ovat rikkuneet aiemmassa säilytyspaikassaan kuten muutama muuukin yksityiskohta sillä välin kun en omannut verstastiloja. Ehyitä on hankala löytää tai ei ainakaan halvalla. Pitää joko itse valaa tai muokata jostain lähellä olevasta. Myös rompetorien kiertäminen voisi auttaa.
 
Laitan hyvää jatkoa kunhan sitä tulee tehdyksi
Näin keväällä on muidenkin pyörien kanssa puuhaa. California 1000 Adamantin eli Triken kanssa pitää puuhailla akkuasioissa. Pitää virtaviivaistaa johtimien kulku ja tehdä uusi akkuteline alemmas ja taaemmas. Samoin myös California 1400 GTS:n suhteen johon asensin litiumpatterin AGM-lyijyakun sijaan. Kerron kuulumisista kunhan ajokausi sillä pyörällä alkaa eli joskus Vapun tietämillä. Riippuu säistä. Ehkä kohta, ehkä ei.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti