Muovi kutistuu
Muovit eivät ole ikuisia vaikka niin on jossain mainittukin. Ei ainakaan moottoripyörän kahvakytkimien osalta sillä ne ovat sekä muuttaneet muotoaan että kutistuneet. Rakoja siellä täällä, huonoa osien yhteensopivuutta ja hankala asentaan alkuperäisille paikoilleen.
Erityisesti oikealla
Kierteitä oli mennyt ylikiristämisen vuoksi, kahvarunko pyrki kiertymään kaasukahvan kierron mukana ja muutama muukin pieni ongelma kuten sähköjohtimien tinaukset ja läpiviennit. Kierteet sain korjattua tekemällä uudet, hieman isommat kierteet ja syvemmälle kuin ennen. Vaati tarkkaa mitoittamista etten tehnyt ns. läpireikiä mutta maksimoin kiinnityskierteiden pituudet. Ruuvin ovat nyt M4-kokoa ja ruostumatonta terästä. Alkuperäiset olivat pienemmät, lyhyemmät ja ns. puuruuvityyppiä.
Kovemmat keinot käyttöön
Kutistumisen vuoksi jouduin hiomaan, muunmuassa, kahvarungosta ainetta pois ohjaustangon läpivientien osalta että hieman muualtakin. Yksi ongelma oli että sähköjohtimien suojasukat ja itse johtimien kuoret ovat ajan mittaan kutistuneet eli eivät tahtoneet yltää perille asti. Se vaati johdinnippujen uudelleenpujotusta ja siirtelyä.
Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
torstai 16. maaliskuuta 2023
California T3 1000 Blower Kahvakytkinten lämpömuokkausta
Vasemman puolen kahvakytkinkokonaisuus takaa. Suojasukka on kutistunut.
Vasen kahvakytkin edestä. Kytkinosiltaan parempi kahdesta.
Tekstit kadonneet
Pitänee hankkia ohut, valkoinen/hopea maalikynä ja käsivaralta kirjoittaa uudet tekstit. Siinäpä pientä näpertelyä kesää odotellessa.
Kahvakytkin hakeutumassa alkuperäiseen muotoonsa lämpökäsittelyn avulla. Keltaisen napin yläpuolella kulkee ala- ja yläosan välinen sauma.
Sormipyöriä
Kuvassa yllä näkyy hieman epäterävänä alaosassa kahden sormiruuvin kanta. Tietääkseni, ylemmällä säädetään kaasukahvan kiertomatkan loppupäätä niin ettei kiristä loppuunvedettyä vaijeria liian tiukalle ja alemmalla säädetään kaasukahvan kitkaa, ts. miten herkästi kaasukahva pyörii. Myös kaasukahvan palautuksen saa sillä jumiutettua. Toimenpidettä kutsutaan matkakaasuksi. Alkeellinen versio vakionopeussäätimestä.
Ala- ja yläosan välinen rako on pienentynyt lämpökäsittelyssä.
Puhaltimella kuumaa
Mutta ei niin paljoa että muovi sulaisi. Kuumailmapuhaltimella se tapahtuisi varsin helposti ihan vahingossa. Siksi aikaa käyttäen ja miedolla lämmöllä. Puristimet pitävät osat muodossaan. Toistan lämpökäsittelyn vielä kahdesti ja annan jäähtyä yön yli välillä. Muovi, nimensä mukaan, on muokkautuva aine.
Raot "irvistelivät"
Ulkonäkö ei ollut kiva kun kahvakytkinrungon ylä- ja alaosat olivat erillään toisistaan ja lisäksi vielä hieman kierossakin. Kieroutta ja ylä- ja alaosien välistä rakoa poistin hiomalla ohjaustangon läpivientiä väljemmäksi ja lämpökäsittelyn ajan kahdella puristimella likistyksessä puolikkaita toisiaan vasten. Viikonloppuun mennessä näen tulokset. Nyt on takana kaksi lämpökäsittelyä. Vielä kolmannen teen ja osien jäähtymisen jälkeen voi puristimet poistaa.
Muuta kahvakytkimistä
Taisin jo kirjoittaa aiheesta aiemminkin. Tinaushommia piti tehdä koska osa johtimista oli irronnut tinauksistaan tai tinaus oli syöpynyt. Kytkinten kytkinliuskat liukukytkimissä olivat jo kuluneet. Puhdistus ja uudelleen asennus sain ne toimimaan. Tärkein asia toimimisen jatkossa on se että kahvakytkinten kautta kulkee vain häviävän pieni releiden ohjausvirta. Alunperin ei releitä montaa ollut. Nyt niitä on 9 kpl. Releitä käytetään pienellä ohjausvirralla ja rele käsittelee kohteen käyttövirtaa. Sulakkeita on käytössä viidestä amppeerista 40:neen amppeeriin asti.
Kuvia tulee lisää siitä onnistuinko...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti