torstai 24. maaliskuuta 2022

California T3B Polttoainetankin kumituet ja muuta näpertelyä

 

Kumiosat murtuneet
Tankin kannattimena on seitsemän kumitukea. Kaksi rungon keskiosassa eli tankin takaosan alla. Muut viisi tankin ja rungon etuosassa. Kaikki kiinni rungossa joista neljä on ruuvikiinnitteisiä ja muut kiinni nippusiteillä. Lisäksi on kuminen nauha tankin takaosan keskellä jonka toinen pää on kiinni rungossa.

Kaksi tukikumia piti hankkia
Ne löytyivät Korja-Kumista ja hintaa tuli neljä euroa. Lienevät nimeltään pidätin- tai puskurikumeja. Niille on yhteistä metallinen kanta, kierre- ja kumiosa siihen vulkanoituna. Ihan tehdasmuodossa eivät olleet sopivia vaan piti hieman muotoilla. Onneksi kumi on pehmeää ja helposti muotoiltavissa.

Vasemmalla muotoiltu kumituki, keskellä alkuperäinen ja oikealla tehdasvalmis.
 
Uusi kumituki muotoiltuna.

Tankin etupään oikean puolen kumituet asennettuina. Vasemmalla samanlaiset.

Luigilla maanantai
Hitsisaumat hieman hakevat suuntaansa ja langansyöttö on ollut isolla tai virta liian pienellä. Ovat saumat kuitenkin kestäneet jo neljäkymmentä vuotta. Kiinnitän tämmöisiin huomiota koska olen, aikoinaan, ollut hitsarina Pinomäki Ky:n kirjoilla. Toki muutoinkin on tullut hitsattua kaikenlaista ja hitsailen edelleenkin ja ISO-normin mukaista hitsiä uskoisin vieläkin saavani aikaan. Hitsauskoneen myös omistan. Tig-hitsausta en ole harjoittanut. Nyt olisi laitteet. Pitäisi vain opiskella. Puikko- piste- ja lankahitsikoneilla saumaa sen sijaan syntyy.

Koristeosia
Osa aivan tarpeettomiakin mutta kulkevatpa matkassa ja omasta mielestäni ovat sieviä. Tällä kertaa venttiilikoppien erilaiset suojakaaret. Pyöreäsylinteriseen koneeseen kuuluvat pyöreämuotoiset suojakaaret kun taas "kanttikoneeseen" kuuluu kumikkaat.

Kulmikas sylinteri ja venttiilikoppa ja samaan malliin suojakaarikin.

Mutta istuu kulmikkaassa myös pyöreämuotoinenkin suojakaari.

Myös venttiilikopat sopivat ristiin
En kuitenkaan aio ristisiittää niitä koska se ei näyttänyt hyvältä. Tiedän kyllä rakentajan joka on pyöristänyt kanttisylinterin näyttämään pyöreäsylinteriseltä. Kulmahiomakonetta ja viilaa joutuu käyttämään aika paljon. Ehkä siinä tapauksessa jos olisi vaihtomoottorina 1200cc moottori voisin erikoisuuden vuoksi pyöristää sellaisen sylinterit ja sylinterikannet. Muoto ei ole kuitenkaan ympyrä vaan ovaali alunperin kuusikymmetäluvulta 80-luvun alkuun asti.
 
Etulokasuojan ruostuneet kannatinraudat
Peri harmillisen näköiset. Erityisesti takakannatin. Lokasuojan ja raudan välistä kiinnitysruuvien rei'istä alkanut korroosio oli jo melkein kiertänyt raudan ympäri. Toki katselen jos jostain löytäisin ehyen. Toistaiseksi riitti irtonaisen kromin pois raaputus ja ruosteen hiominen veks. Sitten paukkupullosta kromimaali pintaan. Tarkasti katsoen huomaa ehyen kromin ja maalin sävyeron mutta on se kuitenkin paremman näköistä kuin ruoste.

Alkuperäisen kaltaiset rosteriruuvit kiinnittiminä kaarien ja lokasuojan välillä.

Lähikuvaa maalatusta kannatinraudasta. Kannatinraudan ja lokasuojan välissä on rosteriset aluslaatat pitämässä rakoa auki ettei korroosio leviä.

Muuta verstasaskartelua
Joskus täytyy siivota. Erityisesti sorvin lastuja on kertynyt muuallekin kuin sorvin kaukaloon. Samoin pylväsporakone ja jyrsinkone kylvävät lastuja ympäriinsä kun rakennan osia omiin ja hieman muidenkin tarpeisiin. Tänään myös korjattiin porukalla pieniä pyöränostimia joista oli trapetsikierteet kuluneet loppuun. Marketista uudet Menköön nyt yksi suvi näin ja kun mahdolliset pikkuvaivat, tai isommatkin, on korjattu niin syksyllä -22 voi viedä rungon ja siihen liittyvät osat polttomaalattaviksi. Se on pitkähkö prosessi: kaikki laakereiden sijat, kierteet pieninpiäkin kierrereikiä myöden sekä useimmat pulttien reiät pitää suojata vanhan maalin poistamisen ja polttomaalauksen ajaksi. Neljä nostinta tuli kuntoon. Harvoin on ollut työpöytäni yhtä siisti kuin tänään. Lattiallakin olisi voinut kulkea vaikka paljain jaloin. Vielä kun saisi hyllyköt järjestykseen ja löytyisi hyvät paikat ulträäni-pesurille ja muutamalle muullekin tarvekalulle.

Anopin entinen mökki-imuri
Oli menossa romukuormaan koska ei imenyt. Mielenkiinnosta heitin sen pikkupakun takatilaan ja myöhemmin silmäilin. Imupuolen vaiva selvisi pian: pölypussitilan jälkeinen suodatin oli tukossa. Kokeeksi otin sen pois ja vehje imi oikein hyvin. Ostin pölypussipaketin jossa mukana tuli uusi suodatin. Se paikalleen ja imuri toimi kuin olisi ollut uusi. Se palvelee nyt Verstaalla imemässä jyrsimen ja sorvin lastuja sekä kaikkea muuta töhnää mitä tasopinnoille ilmestyy erinäisistä harrastustoimista johtuen. Pölypusseja saa kauppiaalta edulliseen hintaan.

Muut imurit
Ovat isoja teollisuusimureita ja hieman raskaita perussiivoukseen. Mutta paikallaan silloin kun tarvitaan tehoa tai vaikka alipaineen muodostus hiekka- ja lasikuulapuhalluskaappeihin tai kiillotuskoneen kanssa. Molemmat olen pelastanut romukuormasta ja kunnostanut pikku puuhastelulla.

Jatkuu joskus tankin asennuksella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti