lauantai 5. maaliskuuta 2022

California T3B eli uuden elämän California T3 950cc kanttimoottorilla ja ahtimella

 

Sanastoa
Olen omavaltaisesti ryhtynyt nimeämään uudelleen pyöriäni. T3 tarkoittaa Moto Guzzin matkamallia 70 - 80 luvuilla jossa on pyöreät 850cc sylinterit. Tämä työn alla oleva yksilö on hieman harvinaisempi tehdas-custom-versio edellisestä. Käyttää lisänimeä California. Rento kylänpyöritys- ja matkapyörä. B tarkoittaa mekaanista ahdinta amerikankielellä eli tulee sanasta Blower. 950cc on kuutiotilavuus mutta edelliseen eroaa kulmikkailla sylintereillä. Ahdin on kaksikymentäneljäkuutiotuumainen Eaton.Tässä kokoonpanossa maksimikierrosluku noin 15000 varvia minuutissa. Sillä kierrosluvulla ei pidä ihan älytöntä ulvonaa.

Varsinaista uutta
Digitaalinen moottorinohjaus eli sytytys ja ruiskutus joiden toimintaa ohjaa kaasukahvan ohella mekaaninen ruuviahdin. Projekti on vielä vaiheessa mutta ohittanut jo hankalimmat asennus- ja varustelutoimet. Sähköjärjestelmän muu modernisointi on vielä tekemättä. Pyrin releohjaukseen eli kahvakytkinten kautta ei kulje isoja virtoja vaan käytän kytkentä- ja vaihtoreleitä jotka hoitavat virran kulun kulutuskohteisiin. Jotkut saattaisivat kutsua tätä järjestelmää herätevirtasysteemiksi. Sähköä siis siirretään isommasti vain releillä ja muu ohjausvirta on "hituvirtaa". Kahvakytkimet ja jarrujen painekytkimet, ym. kestävät täten huomattavasti pidempään. 70- 80-lukujen alkuperäiskytkimiä on nykyään hankala löytää, varsinkaan ehyitä.

Uudeksi tehtyä
Perävaihde on saanut uudet tiivisteet ja hammaskosketus on "shimmattu" tarkasti. Vaihteisto on peruskunnostettu jo 20 vuotta sitten mutta ajettu vain muutama tuhat kilometriä. Moottori, sen sijaan, on perusteellisesti peruskunnostettu. Se tuli halvaksi sillä sylintereitä eikä mäntiä tarvinnut vaihtaa. Mäntiin tuli uudet männänrenkaat. Sylinterit pinnoituksineet ovat kunnossa. Venttiilinnostimet ovat uudet. Venttiilien ohjurit on holkitettu. Uudet venttiilit ovat kevyttä "race"-tyyppiä. Vanhaa ovat kampiakselin ja kiertokankien laakerit koska niistä ei löytynyt mitään vikaa. Kaikki tiivisteet vaihdettu uusiin. Moottori, perävaihde ja vaihteisto saavat heti alkuunsa RVS-käsittelyn. Käsittely tapahtuu yhden öljynvaihtovälin aikana eli 5000 kilometrin ajon jälkeen seuraavien öljyjen perinteinen lisäaineistus tulee käyttöön. Kuten Molykote A-dispersio perään ja vaihteistoon. Moottorissa jatkaa RVS.

Muut muutokset
Digitalisointi oli jo mainittu kuten ahdin sekä maalaamalla kunnostetut osat. Muut upouudet ovat Koni-merkkiset takajoustintuet. (Vanhaa varastoa.) Edessä alkuperäiset Guzzin omat keularakenteet jotka ovat saaneet uudet tiivisteet ja jämäkämmät jouset. Runkomuutokset ovat lieviä: kiinnityskorvakkeita on poistunut erinäisistä syistä. RAL9005 -väriä, jos mustaa voi väriksi sanoa, suihkuttelin useisiin kohtiin runkoon em. syistä sekä satunnaisiin kolhiumiin. Vapaa tila rungon sisäpuolella on vähissä sillä ahdin vie merkittävästi tilaa kuten huohotusjärjestelmäkin. Myös ruiskutuksen muut komponentit ovat tilaa vieviä kuten suodattimet ja ruiskutuspumppu. Jarrut ovat jaettu siten että jarrukahvalla hallitaan molempia etulevyjä ja polkimella takajarrua poiketen Guzzin normista missä polkimella ohjataan myös etujarrua. Pyörän paino nousee hieman yli 10 kiloa alkuperäisestä. Pääosa ahtimen painoa mutta myös ruiskutusjärjestelmä painaa pumppuineen ja ohjausjärjestelmineen. Paino-ongelmaa ei ole sillä kuljettaja on laihtunut yli 60 kiloa.

Mikä ei muutu
Pakoputkisto, lukuun ottamatta lambda-takaisinkytkentää, tulee olemaan vakio. Ihan tyylinkin vuoksi. Äänenvaimentimet eivät ole erityisen meluisat mutta pörinää on kivasti koska ovat peräisin vuodelta -82. Siksi niissä ei ole tarpeetonta pakovastusta. Eikä ole syytä muuttaakaan sillä moottorissa on vakionokka-akseli. Teho ei juurikaan ahtamalla nouse mutta vääntömomentti paranee merkittävästi. Runko ei muutu. Samoilla ajo-ominaisuuksilla etenee. Vanne- ja rengaskoko pysyvät ennallaan eikä takahaarukassa olisi läskimmälle renkaalle edes tilaa. Ajo-ominaisuudet pysyvät alkuperäisinä. Eli ketteränä pyörän kokoon ja painoon nähden. Kyseisen tyyppiset renkaat ovat edullisia. Sivulautkut telineineen jatkavat tehtäviään.

Ohjelmointi ja ylläpito
Verstaallani on yksi vanha miniläppäri jossa on kyseiseen moottorinohjausjärjestelmään soveltuvat ohjelmointiohjelmistot. Sekä ruiskutukseen että sytytykseen. Sytkä on Ignitech Tcip4 ja ruiskutus MegaSquirt. Pyörän akku on vaihdettu 18Ah:n pikkuakkuun koska latausjärjestelmä on alkuperäiseen nähden teholtaan moninkertainen. Akku täyttyy nopeasti käynnistyksen jälkeen vaikka ajettaisiin lyhyitä jaksoja kerrallaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti