maanantai 11. lokakuuta 2021

California T3 1000 Blower kytkimen kokoonpano

 

Vanhempi versio
Mitään muuta eroa ei ole kuin kytkinkeskiön ja levyjen matalammat urat. Levyt ovat korkealaatuiset Surflex-levyt ja niitä on kaksi kappaletta. Siirsin levyt ja osin muutkin osat T3 850 California-mallista uudempaan 1000cc moottorityyppiin koska käytän samaa vaihteistoa kuin aiemminkin. 

Kuutiotilavuus kasvaa vain hieman
Todellisuudessa noin 950cc on lähempänä totuutta peruskorjatussa moottorissa. Kuutiotilavuus siis kasvaa vain noin kahden moponmoottorin verran. Eli ei paljon mitään. Hevosvoimaero on hieman yli kymmenen enemmän. Tosin on lisäväännön hankkimiseen tarkoitus laittaa mekaaninen ahdin vielä tämän talven aikana. Ahdin on tarkoitettu noin 1000 - 1200cc nelisylinteriseen moottoriin. On kuitenkin pienimpiä mitä markkinoilla on. Merkki on amerikkalaisvalmiste Eaton. Pyörään tulee digitaalinen moottorinohjaus.

Jos vauhtipyörä on ollut irti
Vauhtipyörä sopii moneen asentoon mutta vain yksi on oikein. Vauhtipyörältä kun katsotaan muunmuassa sytytyksen oikea-aikaisuus eli sen kehällä on ajoitusmerkit. D italiaksi on destra eli oikea ja S on sinistra eli vasen. Oikea ja vasen ovat mäntiä omilla puolillaan ja tämä kertoo niiden liikkumisesta sylintereissä oikea-aikaisesti joiden liikkeen mukaan sytytys säädetään. Moottoriajoneuvoa, kätisyyden varmistamiseksi, katsotaan aina takaapäin.

Osien puhtaus ja laatu
Useasti on niin että levyihin on tarttunut ruostetta ja kaikenlaista likaa. Metalliosista hiotaan ruosteet ja sinistymät pois sekä levyistä pinta hieman rikki eli liukkaat kohdat himmenetään. Jos on öljyä päässyt kitkapinnoille ei aina perusteellinen pesukaan auta vaan on laitettava uudet levyt. Myös ohueksi kulunut levy ei enää ole tehokas vääntömomentin siirtäjä.

Eivät kulu helposti
Mainittakoon että Guzzin kytkinlevyt sekä teräksiset vastinpinnat eivät kulu kovinkaan nopeasti. Ennemmin kytkinremontin aiheuttaa öljyvuoto tai kytkinlevyjen pinnan irtoaminen tai keskiön repeäminen joidenkin levytyyppien osalta. Itse olen suosinut Surfleksin liimattuja levyjä mutta muitakin hinta-laatusuhteellisia levyjä on kaupan. 

Ensin jouset
Pihdeillä hieman kiristetään jousien toisen pään hentoa "häntää" niin että se tarttuu vauhtipyörässä oleviin upotuksiin. Näin tehdään kaikille jousille ja paininlevy ajoitetaan niiden mukaan koska paininlevyssä on vastaavat upotukset. Muutoin kytkimestä ei saa toimivaa.


Asennustyökalu
On liki välttämätön koska se helpottaa kytkimen kokoonpanoa merkittävästi ja säästää aikaa sekä mahdollisia virheitä kokoonpannessa. Pultti on hienokierteinen ja se kierretään kampiakselin takapäässä olevaan kierteeseen. Lisäksi tarvitaan muotoiltu aluslevy. Pultissa voi käyttää myös mutteria apuna.

Jouset ja paininlevy asennettuna keskipultin avulla.

Etummainen kytkinlevy vielä keskittämättä.

Kytkimen välilevy paikoillaan.

Kytkimen keskitys alkaa tästä.

Kytkimen taaempi kitkalevy asennettuna. 

Kytkinlevyjen keskinäinen suuntaus
Seuraavassa vaiheessa, kun on jo käynnityskehä asennettu joka samalla toimii kytkimen kantena ja yhtenä kytkinpinnoista, voidaan suuntaukset viimeistellä. Se tapahtuu helpoiten, ainakin kotiasentajalla, siten että keskitys tapahtuu samalla osalla joka on muutoinkin kytkimen osa joka samalla välittää voiman vaihteiston sysäksenvaimentimeen ja sen jälkeen ensiöakselille. Jos sellaista ei ole tai ei halua osaa irrottaa vaihdelaatikon akselista voi keskityksen tehdä vaikka puukapulalla tai sopivan kokoisella putkella. Se ei suuntaa hammastuksia mutta silmällä voi katsoa senkin kohdalleen.

Käynnistyskehä.

Käynnistyskehän pultit
Pultteihin hieman mietoa lukitusliimaa ja kiristys ohjekirjan mukaiseen momenttiin. 

Keskipultin löysäys
Kytkinkeskiön voi vetää pois paikoiltaan sillä levyjen keskinäinen suuntaus on kunnossa. Pulttia voi ryhtyä löysäämään siten että levyt liikkuvat tahmeasti jolloin kytkinkeskiöllä voi varsin helposti keskittää kytkinlevyt niin että keskipultti voidaan ottaa pois. Kytkin on koottu. (Jos keskitys on pielessä tai levyjen keskihammastus ei ole linjassa toisen levyn kanssa niin vaihteiston asennus ei onnistu. Tarkkana pitää olla.

Käynnistyskehä on pultattu paikoilleen ja keskiön napa on asennettu.

Napa putoaa herkästi
Olen käyttänyt jotakin tahmaista liimaa pienen määrän saadakseni navan pysymään paikoillaan kun vaihteistoa asennetaan. Kytkimen työntötanko osuu keskelle napaa ja pitää navan paikoillaan.

Toinenkin tapa
Monet kotiasentajat laittavat moottorin takapään osoittamaan kattoa kohden. Silloin ei tarvitse pelätä sitä menivätkö jouset oikeille paikoilleen ja keskityskin hieman helpottuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti