tiistai 20. lokakuuta 2020

Pakettiauton talvirenkaiden kunnostus

Nastoja irtoillut
Renkaat ovat ne samat jotka tulivat uutena auton mukana. Talviajoa ei ole paljon tullut. Kesärenkaat sen sijaan ovat jo toiset. Nastarenkaista antoi katsastushenkilö huomautuksen viime marraskuussa. Sanoi että nastoja on irtoillut liikaa ja osa tallella olevista on huonosti kiinni renkaassa. Myös yksi ruuvi oli renkaassa mutta ei ollut ylettänyt sitä puhkaisemaan.

Kulutuspintaa on
Renkaat siis eivät ole kauheasti kuluneet mutta nastat ovat. Koska renkaita voi käyttää edelleen talvirenkaina pitää sen vuoksi nastat poistaa jolloin ne ovat jälleen lailliset käyttää.

Kuluneet ja löysät nastat
Vanhat nastat voivat olla pistovoimaltaan suurempia kuin uudet mutta pitovoimaa ei olekaan koska kumi on kulunut pois ympäriltä ja nasta "kaatuu". Että sikäli niillä ei ollut enää juurikaan merkitystä. Toinen asia on sitten mitä katsuri sanoi eli renkaiden erilainen nastamäärä vaikuttaa auton ajettavuuteen. Voi esimerkiksi jarrutuksessa puoltaa eli ohjautua epämääräisesti.

Ruuvi ja kiviä kulutuspinnassa. Nastoja puuttuu.
 
Kulutuspintaa on jäljellä runsaasti. Ainakin parin talven edestä.

Ei synny kilometrejä
Aiemmin tuli vuodessa yli 10.000 km mutta nykyään huomattavasti vähemmän. Toki rouva tekee sillä työmatkoja toisinaan ja itse ajelen Verstaalleni ja Kerholle kerran - kaksi viikossa. Joskus useamminkin. Syyskausi on hiljaisempaa mutta kevätpuolella sitä virkistyy ja rupeaa polku- ja moottoripyörähommat kiinnostamaan.
 
Kaksi renkaan kulutuspintaa "puhdistettu".
 
Yhden renkaan nastat irrotettuina ja irrotustyökalu.

Hieman yli 300 nastaa irti
Eilen irrottelin kahdesta renkaasta nastat ja puhdistin myös kuvioon uponneet kivet pois. Vaikka oli hanskat käsissä niin oikean käden kämmenpohjaan tuli rasituksesta punainen läikkä jota kuumottaa. Siksi säästin toiset kaksi tälle päivää. Työ ei ollut vaikeaa. Yhden renkaan puhdistukseen meni noin 25 minuuttia. Istuin jakkaralla ja rengas vanteineen oli polvien välissä. Melko ergonomista.

Ainakin pari talvea vielä
Riippuu tietenkin säistä ja ajotarpeista. Itse tarvitsen autoa kahtena tai kolmena päivänä viikossa, vaimo ehkä vain yhtenä. Yhdessä käymme isommat kauppareissut ja satunnaiset kyläilyt.
 
Vielä on kesärenkaat alla
Alla on kohtuullisen uudet kesärenkaat vielä tätä kirjoitettaessa ja varmaan on niin kauan kuin tulee pysyvä lumi ja pakkaset. Toisaalta, jos laittaa Hakkapeliitat alle saman tien niin niillä voi jatkaa ajamista myös kesällä. Voivat kyllä pitää melua kuivalla asfaltilla. Mutta sallittua toki. Vaikka ei voikaan suositella sillä talvirenkaita ei ole suunniteltu lämpimille säille.

Katsastus 2020
Se pitää tehdä ennen Marraskuun loppua. Pitänee katsoa että lamput takana ja edessä toimivat. Myös ns. dieselmoottorin "saasteajo" pitää suorittaa. Käytännössä se tarkoittaa ajoa moottoritiellä noin kymmenen kilometriä kolmos- ja nelosvaihteilla niin kovaa kuin kone täysillä kierroksilla kulkee. Viitosella menisi liian kovaa. Tulee hyvä tulos päästömittauksessa kun kone on kuuma ja pakokanava puhdas.

Katsastus tehty
Kesärenkaat alla sillä oli lämmintä toistakymmentä astetta. Katsastuksessa ei ollut varsinaista huomautettavaa. Kaikki pelasi moitteettomasti. Jopa valojen suuntausjärjestelmä toimi kevyesti. Etujarrulevyt tulevat uransa päähän lähivuosina. Niiden hinta on yhteensä alle 100€ ja vaihtotyön teen itse mikäli auto silloin on vielä taloudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti