torstai 15. kesäkuuta 2017

California 1400 GTS Auton rengas takarenkaana kokemuksia, jatkoa


Pikkukierros
Tänään ajelin lähinnä matka-ajoa. Tosin vain reilun sata kilometriä. Tyrväälle ja takaisin muutaman mutkan kautta. Garage Café oli auki ja siellä poikkesi pari muutakin guzzistia.

Aiempi kokemus aiheesta.

Keskimäärin hyvä paine
Rengaspaine on nyt 2,8 baaria. Taidan sen siihen jättää vaikka kaarteeseen lykkääminen onkin hieman raskaampaa kuin alemmalla paineella. Vierintävastus on alhainen ja kyytiläisen sekä muun kuorman ottaminen ei edellytä välttämättä paineen lisäämistä renkaaseen kantavuuden vuoksi.

Ei nouse kulmalleen
Takapää on yhtä vakaa oli painetta 2,3 tai 2,8 baaria. Korkeammallakaan paineella rengas ei nouse olkansa varaan vaan kulutuspinta kääntyy alle kuten autokäytössäkin eikä tarvitse pelätä että renkaan sivut, tai edes olat, kuluisivat.

Suurin osa ajosta suoraa tietä
Matkapyörässä pääosa ajosta on suoraa tietä joten kulutuspinnan keskialueella on eniten käyttöä. On mielenkiintoista nähdä millä tavoin rengas kuluu: kuluvatko kulutuspinnan reunat enemmän kuin keskikohta.

Kuormitussuunnat
Suoraan ajaessa ei rasitusta ole kuin vetosuuntaan mutta kaarreajossa on kaksi voimaa jotka kuluttavat reunoja. Silloin on kuormituksena sisäkaarteeseen suuntautuva voima ja eteenpäin suuntautuva voima. Jarrutuksessa pituussuuntaisen voiman suunta vaihtuu.

Ajo sujuu kuin ennenkin
Hallitsemisen suhteen ei vaikeuksia ole ilmennyt lyhyen "sopeutumisajan" jälkeen. Harmittaa että en jo edellisessä matkantekopyörässäni käyttänyt auton rengasta.

Asiaa ei huomaa
Muutama kaveri ja pari uppo-outoakin on koittanut miltä California GTS tuntuu. Niistä jotka eivät tietäneet että on auton rengas takana eivät huomanneet mitään erilaista koeajollaan. Vain yksi on kertonut että ei olisi ajanut jos olisi tietänyt auton renkaasta. Epäili sen kuormittuvan liikaa mp-käytössä. Asia ei oikein selvinnyt että miten kuormittuisi.

Ei merkittävää eroa
Hidasajo sujuu todella hienosti jos alusta on kokolailla tasainen. Epämääräisellä alustalla (Esimerkiksi mukulakiveyksellä) hidasajo vaatii nopeampia reaktioita  mutta on helpompaa kuin mp-renkaalla. Leveä kumi kun tukeutuu useampaan kohteeseen kerralla. Enemmän ongelmaa on eturenkaan suhteen.

Takajarru puree hyvin
Kuten jo aiemmin kerroin, on jarruttaminen tehokkaampaa kuin mp-renkaalla. Tiessä on paljon kumia joka on pehmeämpää kuin mp-renkaan pinta.

Huolto koittaa
Uusi eturengas on sopeutunut myös tehtäväänsä. Kohta on 10.000 km huolto. Pitänee hankkia öljyjä ja tiivisteitä. Venttiilikoneisto rallattaa erityisesti vasemmalla. Ihan siedettävästi tosin. Pientä ruuvaamista siis tiedossa.

Polttoaineen kulutus normiajossa
Ajotavasta riippuen (kaupunkiajo, matka-ajo, aktiivinen ajo) kulutus on järjestyksessä 6,8 L, 5,5 L ja 5,4 L. Kun enemmän käskee ja ei ole muita hidastamassa on kulutus alhaisimmillaan ja moottorin käyntilämpötila on noin 115 astetta mitattuna moottoriöljystä yli 20 asteen ulkolämpötilassa. Matka-ajossa lämpötila on noin 90 astetta. Saisi olla korkeampikin. Pienikulutuksista tästä pyörästä ei taida saada. Mutta asiaa tutkitaan.

Cafe Garagen pihamaalla aiemmin keväällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti