torstai 15. kesäkuuta 2017

California 1400 GTS Auton rengas takarenkaana kokemuksia, jatkoa


Pikkukierros
Tänään ajelin lähinnä matka-ajoa. Tosin vain reilun sata kilometriä. Tyrväälle ja takaisin muutaman mutkan kautta. Garage Café oli auki ja siellä poikkesi pari muutakin guzzistia.

Aiempi kokemus aiheesta.

Keskimäärin hyvä paine
Rengaspaine on nyt 2,8 baaria. Taidan sen siihen jättää vaikka kaarteeseen lykkääminen onkin hieman raskaampaa kuin alemmalla paineella. Vierintävastus on alhainen ja kyytiläisen sekä muun kuorman ottaminen ei edellytä välttämättä paineen lisäämistä renkaaseen kantavuuden vuoksi.

Ei nouse kulmalleen
Takapää on yhtä vakaa oli painetta 2,3 tai 2,8 baaria. Korkeammallakaan paineella rengas ei nouse olkansa varaan vaan kulutuspinta kääntyy alle kuten autokäytössäkin eikä tarvitse pelätä että renkaan sivut, tai edes olat, kuluisivat.

Suurin osa ajosta suoraa tietä
Matkapyörässä pääosa ajosta on suoraa tietä joten kulutuspinnan keskialueella on eniten käyttöä. On mielenkiintoista nähdä millä tavoin rengas kuluu: kuluvatko kulutuspinnan reunat enemmän kuin keskikohta.

Kuormitussuunnat
Suoraan ajaessa ei rasitusta ole kuin vetosuuntaan mutta kaarreajossa on kaksi voimaa jotka kuluttavat reunoja. Silloin on kuormituksena sisäkaarteeseen suuntautuva voima ja eteenpäin suuntautuva voima. Jarrutuksessa pituussuuntaisen voiman suunta vaihtuu.

Ajo sujuu kuin ennenkin
Hallitsemisen suhteen ei vaikeuksia ole ilmennyt lyhyen "sopeutumisajan" jälkeen. Harmittaa että en jo edellisessä matkantekopyörässäni käyttänyt auton rengasta.

Asiaa ei huomaa
Muutama kaveri ja pari uppo-outoakin on koittanut miltä California GTS tuntuu. Niistä jotka eivät tietäneet että on auton rengas takana eivät huomanneet mitään erilaista koeajollaan. Vain yksi on kertonut että ei olisi ajanut jos olisi tietänyt auton renkaasta. Epäili sen kuormittuvan liikaa mp-käytössä. Asia ei oikein selvinnyt että miten kuormittuisi.

Ei merkittävää eroa
Hidasajo sujuu todella hienosti jos alusta on kokolailla tasainen. Epämääräisellä alustalla (Esimerkiksi mukulakiveyksellä) hidasajo vaatii nopeampia reaktioita  mutta on helpompaa kuin mp-renkaalla. Leveä kumi kun tukeutuu useampaan kohteeseen kerralla. Enemmän ongelmaa on eturenkaan suhteen.

Takajarru puree hyvin
Kuten jo aiemmin kerroin, on jarruttaminen tehokkaampaa kuin mp-renkaalla. Tiessä on paljon kumia joka on pehmeämpää kuin mp-renkaan pinta.

Huolto koittaa
Uusi eturengas on sopeutunut myös tehtäväänsä. Kohta on 10.000 km huolto. Pitänee hankkia öljyjä ja tiivisteitä. Venttiilikoneisto rallattaa erityisesti vasemmalla. Ihan siedettävästi tosin. Pientä ruuvaamista siis tiedossa.

Polttoaineen kulutus normiajossa
Ajotavasta riippuen (kaupunkiajo, matka-ajo, aktiivinen ajo) kulutus on järjestyksessä 6,8 L, 5,5 L ja 5,4 L. Kun enemmän käskee ja ei ole muita hidastamassa on kulutus alhaisimmillaan ja moottorin käyntilämpötila on noin 115 astetta mitattuna moottoriöljystä yli 20 asteen ulkolämpötilassa. Matka-ajossa lämpötila on noin 90 astetta. Saisi olla korkeampikin. Pienikulutuksista tästä pyörästä ei taida saada. Mutta asiaa tutkitaan.

Cafe Garagen pihamaalla aiemmin keväällä.

Lisäys keväällä 2020
Auton rengas on edelleenkin takana. Samalainen kuin edellinenkin. Ensimmäinen autonkumi loppui kulumalla ja nyt toinen jatkaa seuraavat suvet kunnes tulee vaihtokuntoon. 

Kulutukseenkin on konstinsa
Moottorinohjausjärjestelmään tein tarpeellisia muutoksia. Pienimmillään pääsee 5,5 litran kulutuksella sadalle. Normikulutus 6 - 7 litran välillä. Jos katsoo pyörän kulutusmittarista niin se näyttää isompaa lukemaa kuin mitä tankkiin mahtuu huoltiksella. 

Pyörä jatkaa toimessaan
Tuskin luovun tästä pyörästä piiitkään aikaan jos ei hajoa. Sopii kouraan, riittävä suorituskyky ja ergonomia kyytiläisillä kohdallaan. Erinomainen kantavuus. Kohtuullinen ajettavuus myös soratiellä. Vakaa loivasta keulasta akselivälistä johtuen.

Aiempiin malleihin varrattuna
Vanhoihin työntötankomoottoreihin nähden isompi kuutiotilavuus sekä enemmän liikkuvia osia. Nokka-akselit kansissa ja muu venttiilikoneisto sisältää enemmän osia.

Ei valmisteta enää 2020-luvulla
Kertoo huhu. On tietysti ymmärrettävää että iso ilmajäähdytteinen ei helposti täytä uusimpia päästölukemia. Mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaksi. V85TT sentään jatkaa uudelle vuosikymmenelle. Se taas kuuluu niinsanottuihin pikkulohkoisiin malleihin.

Jatkoa takarengasasiassa vuonna 2022
Syksyllä ajokauden päätteeksi piti edellinen takarengas vaihtaa uuteen. Uusi maksoi 50€. Prosessi oli normaali. Pyörä tunkilla ylös ja takapyörä alas, kaveri muljautti vanhan kumin pois ja uuden renkaan vanteelle kivuttomasti rengaskoneella. Tasapainoituksen hoidin itse.

Uuden tuntuma
Vanha kumi oli jo keskeltä kulunut ns. hälyarajalle eli vaihtokuntoon. Nyt kun kokeilin uutta rengasta, samalla 2,5 baarin paineella, oli kaarteenotto kevyempää ja helkempää. Ero melko iso. Onko kyse rengasmerkistä - tyypistä vaiko vain kulumisesta. Oikeastaan ihan sama kun ajettavuus on riittävän hyvä.

Talvikausi -22 -23
Pyörä on Kerholla talvisäilössä muiden laatupyörien joukossa. Siellä on myös California Adamant 1000 mutta Honda CL:n siirrän Verstaalle. Säästän talvisäilömaksuissa. Hondaan pitää tehdä johtosarjaremontti. On oikosulkuja ja rapeita johdinpäällisiä. Aika tekee tehtävänsä. Myös venttiilit pitäisi katsastaa eli ainakin hioa tai vaihtaa uusiin. Japanilaisia kun ei ole tehty kestämään. Tämä on kyllä "tehty" USAssa siten että osat toimitetaan Japaniasta mutta runko ja kokokoonpano tehdään MADE IN USA-julistuksen alla. Sinänsä mielenkiintoinen yksilö. Toista samanlaista kun en ole nähnyt kuin amerikkalaisessa elokuvassa.  Alaston nainen siinä ajeli maastossa sellaisella. Tosin hankintavaiheessa en tiennyt asiasta vaan ostin sen silloiselle tyttöystävälleni syntymäpäivälahjaksi. Pyörällä on pidempikin historia sillä ostin sen jobbarilta pikkurahalla. Hän oli sen Amerikasta tuonut muiden pyörien (H-D) matkassa kun kontissa oli tilaa vielä yhdelle. Ostin sen pois. Pitänee sillekin avata oma juttunsa tässä blogissa: olisiko "Amerikanpyörän kunnostus" hyvä otsikko?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti