sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Akun pilaantuminen talvella vs eräät mukavuusseikat


Pieni johdanto
Vasta 2000-luvulla yleistyivät pyörät joissa on sen tyyppisiä sähköisiä laitteita jotka kuluttavat sähköä vaikka virta-avain on takin taskussa. Nämä laitteet ovat tyypillisesti varashälyttimiä, kello, ajonestolaitteita ja ajotietokoneen muisti. Jotain muuta tyyppikohtaistakin kulutusta voi myös olla. Kuten sisäiset paikanninlaitteet.

Markkina uudelle tuotteelle
Tämä asia on tuonut mukanaan ylläpitolaturit. Ne voi kytkeä koko seisonta-ajaksi pyörän akkuun. Asiasta on kuitenkin ristiriitaista tietoa. Oman näkemykseni mukaista on ladata moottoripyörän akulle sopivalla laturilla akku täyteen parin kuukauden välein niin että kaikki kulutus on irti kytketty.

Akku tyhjenee aina
Perinteisissä lyijy-happo-akuissa on sisäistä purkausta jota voi lieventää lataamalla akku täyteen ja säilyttämällä sitä viileässä.

Kytketään turhat toiminnot pois
Jos talvisäilytyspaikassa ei säilytyksen aikana tarvita ajonestoa, varashälytintä tai ajotietokonetta, ym voin nämä toiminnot kytkeä pois talvisäilytyksen ajaksi. Jos talvisäilytyksen aikana ei pääse lataamaan akkua niin akku kannattaa ottaa irti ja huoltaa sitä talvella siellä missä voi. Irtoakkua ei pidä pitää latauksessa kaiken aikaa. Akulla on yksi ikävä piirre: itsepurkautuminen. Siksi lataus uudelleen säännöllisesti mutta ei yhtäjaksoisesti.

Pari haittaa
Akun kytkemisen irti pyörän järjestelmistä tuo mukanaan haittoja.
Ajotietokoneen muisti nollautuu. Tosin kokonaismatkamittarin tieto säilyy pidempäänkin kuin yli talven (Poislukien KTM ja Buell. Niiden matkamittarit usein nollautuvat talven aikana ja siksi on kaupan "vähän ajettuja" malleja.)

Ennen ajoa
Seisonta-ajan jälkeen välimatkamittarit lähtevät nollasta, taustavalon väri ja teho (jos sellainen optio on) pitää valita uudelleen, samoin eri ajoasetukset kuten luistoneston herkkyys, ABS:n taso, kellon aikaan laitto ja näyttötapa ja muita vastaavia pikkuasetuksia riippuen mallista. Ennen talvisäilytystä voi olla paikallaan tehdä muistilappu asetuksista jotka olivat sopivat. Jos on käytössä turvakoodi ajonestoon niin sekin talteen muualle kuin pyörään. Säästyy viemästä pyörää merkkihuoltoon pin-koodin eliminoimiseksi.

Vaivan arvoista
Kokonaisuutena pitäisin akun hyvinvointia tärkeämpänä kuin pikkuvaivaa keväällä tehdä uudet asetukset mittaristoon. Jälkimmäinen toimenpide ei edes maksa mitään.

Akut kehittyneet helppohoitoisiksi
Akut tietysti vanhenevat vaikka niitä huolletaankin säännöllisesti. Akkujen huolto on käynyt vähäisemmäksi AGM-akkujen ja LiFePo-akkujen lisääntymisen myötä. Hapolla täytettäviä akkuja ei enää ole paljoakaan tarjolla.
Yleisenä trendinä voi havaita että keskimääräinen akkujen ikä on lyhentynyt. Toisaalta akut ovat halvenneet. Myös entiset merkkiakut. Epäiltävä on että myös merkkiakut ovat joutuneet tinkimään laadussa määrän ja hinnan suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti