tiistai 17. marraskuuta 2015

Purkupyörä: Vaihteiston laakereita

Osa laakereista on erittäin hyväkuntoisia kuin ne olisi hiljattain vaihdettu. Kalliimmat tai vaikeammin saatavat erikoislaakerit sen sijaan ovat osittain tai kokonaan loppuunkuluneita.

Kytkimen painelaakeri.

Laakeri on käytetty loppuun kahteen kertaan: ensin on hajonneet päätylevyistä toinen puoli sitten on käännetty ehyet puolet ja taas on mennyt hienosti. Kulumat kertovat siitä että kytkin on säädetty väärin ja painelaakeri on joutunut pyörimään koko ajan. Ongelma ilmenee usein kun kytkimen säätö tehdään vaijeria säätämällä vaikka säätö pitää tehdä vaihteiston takana olevan vivun säätöruuvista.

Rullalaakeri.

Laakeri on hieman erikoinen ja laakerikaupassa, kun kysyin tänään, hinta on noin 200€/kpl. Vaihteistossa näitä on onneksi vain yksi. 

Saman laakerin ulkokehä mutta kahdelta sivulta.

Yläkuvassa sivu joka ei kuormitu. Alempana se puoli jolle hammaspyörien kohdistama paine vaikuttaa. Laakerissa on ollut kuormituksen lisäksi epäpuhtauksia. Menee vaihtoon.

Kaksi muuta rullalaakeria.

Näiden laakerien sisäkehien ulkopuolet ovat samalla tapaa harmaantuneet kuten edellisenkin laakerin ulkokehän sisäpuoli. Lisäksi rullahäkit ovat kuluneet niin väljiksi että rullat putoilivat purettaessa. Kuten rullista näkyy, ovat ne vaurioituneet. Oletettavasti näissäkin laakereissa on pyörinyt sinne kuulumatonta materiaalia. Näitä laakereita ei ole vaihdettu kun edellisellä kerralla on tehty remonttia.

 Ryhmäpyörän painelaakeri.

Tämän painelaakerin kohdalla on tehty sama temppu kuin kytkimen painelaakerinkin kanssa: käännetty vain päätylevyt. Laakeri on kuitenkin kohtalaisessa kunnossa verrattuna muihin laakereihin. Rullahäkki on myös kulunut niin että rullat irtoilevat jos hiukan kopistelee.

Painelaakeri akselin päässä on siksi että vinohammastus hammaspyörissä aiheuttaa päittäiskuormaa ja sen vastaanottaa tämä painelaakeri.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti