keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Guzzin venttiilikoppain öljyvuodot

Viime aikoina on tullut kuulluksi usealta suunnalta että Guzzin isolohkokoneiden sylinterikannen ja venttiilikopan välistä vuotaa helposti öljyä. Tiivistemateriaali on kaiketi vaihtunut ja ainakin kolmenlaista paperitiivistettä on tarjolla. Mutta vika ei aina ole välttämättä tiivistemateriaalissa.

Tyypillinen tiivisteen katkeamiseen ja runsaaseen öljyvuotoon johtanut vika on että venttiilikopan ruuvit kiristetään ylikireään. Venttilikopan alla oleva ylipaine pullauttaa tiivisteen ulos. Korvakekohdat, joita ruuvit kiristävät, voivat taipua ja venttiilikopan reunasta tulee "pipari" eli kaikista kohtaa tiivistepinta ei ole enää suora eikä siis paina tiivistettä kauttaaltaan tasaisesti.
Mitä paksumpi tiiviste niin sitä tarkempi pitää olla kiristämisen kanssa. M6-kuusiokoloruuvien kiristysmomentti on 10 Nm eli noin 1 kgm. (1 mkg joissakin teksteissä.) Kiristystiukkuuden ylittäminen voi siis helposti, varsinkin paksun ja pehmeän tiivisteen tapauksessa, taivuttaa ohutseinämäistä alumiinivaluista venttiilikopan reunaa.
Vaivan lievän muodon voi hioa suoraksi tasohiomalla mutta pahoin vääntynyt tai murtunut koppa kannattanee vaihtaa uuteen.

Kiristystiukkuuden ylittäminen aiheuttaa myös kuormitusta itse ruuviin: sen vetolujuus voi ylittyä. Toinen ylikiristyksestä johtuva vaiva on kierteiden irtoaminen sylinterikannen alumiinivalusta. Lievästi ylös noussut kierre ei enää kiristä koppaa kunnolla vaikka ruuvi menisikin momenttiinsa. Korjauksena korjauskierreinsertin asennus vaurioituneeseen reikään. Ylipitkiäkin ruuveja on löytynyt jotka pohjaavat kierteensä pohjaan juuri ennen kuin tiivistepinta kiristyy. Tämän voi varmistaa kiertämällä ruuvit paikoilleen ilman venttiilikoppaa. Kaikki kopan ruuvit ovat saman mittaisia.

Öljyvuoto voi joissakin malleissa johtua myös eräästä muusta syystä. Osa sylinterikannessa olevista kierteistä saattaa ulottua kannen öljytilaan asti. Silloin ruuvin kannan juuresta voi tihkua öljyä. Kiristäminen ei auta tähän vaivaan vaan homman hoitaa alumiininen aluslaatta ruuvin kannan alle. Se kestää kyllä 10 Newtonmetrin kiristyksen.

Myös sellainenkin vuoto on ilmennyt jossa venttiilikopan paperitiiviste on särkynyt juuri ruuvin kohdalta mutta ei ulos asti. Silloin ruuvi voi vuotaa kantansa alta tai, mikäli sylinterikannessa oleva kierre yltää jäähdytysripojen väliin asti jäähdytysripojen välistä. Paras korjaus tällöin on vaihtaa uusi tiiviste. Matkan päällä ollessa voi koittaa laittaa ruuvin kierteeseen tiivistemassaa niin kuljettajan housunlahje säästyy öljykäsittelyltä. Myöhemmin huollon yhteydessä ylimääräisen tiivistemassan voi poistaa kierrereiästä kierretapilla.

Venttiilikopan ruuveja.

Olen kaksi ruuvia kopan takaosassa merkinnyt punaisella ympyröinnillä. Niillä on taipumus vuotaa kantansa alta. Alempi voi vuotaa jostain minulle vielä käsittämättömästä syystä myös jäähdytysripojen väliin. Kokeilin tiivistää molemmat ruuvit tiivistemassalla ja vuodot loppuivat. Tarkastelen asiaa seuraavan kerran kun venttiilivälyksiä tarvitsee tarkastella. Noin 9000 km päästä.

On myös huomioitava että kuumassa sylinterikannessa pienikin öljymäärä näyttää helposti runsaalta ja myös ajoviima voi viskoa öljypisaroita muualle kannessa tai moottorin kyljille. Useissa malleissa huohotusjärjestelmä piilee tankin alla ja sielläkin voi olla vuotoja. Myös paineöljykanavien letkut tai tiivisteet voivat vuotaa. Tarkoittaa että pienen vuodon löytyminen voi joskus olla hankalaa. Iso vuoto selviää yleensä helposti.

Tämä selitys pätee osin myös pikkulohkoisen venttiilikoppien vuotoihin. Poikkeuksena ovat kahdekasanventtiilimallit niin iso- kuin pikkulohkoisissa. Niissä on käytetty tiivisteenä pyöreää kuminauhaa. Sen osalta lisäkiristäminen auttaa vielä vähemmän.

Paperitiivisteiden eräästä ominaisuudesta:
Vanhat käyttämättömät paperitiivisteet saattavat olla, ja usein ovatkin, kutistuneet kuivuessaan eikä niitä saa millään yltämään ruuvinreikien kohdalle vaan pyrkivät oikaisemaan. Lääke on kuitenkin helppo. Kastelu vedellä turvottaa tiivisteen mittoihinsa ja joskus jopa yli. Märkää tiivistettä ei kuitenkaan kannata ihan heti paikoilleen asentaa ja voi olla herkkä repeämäänkin. Sanomalehden päällä kuivaus hetken aikaa yleensä riittää kun työskennellään kuivissa sisätiloissa. Kasteltu tiiviste tarttuu varsin kovasti tiivistepintaan ajan kanssa joten toiseen tiivistepintaan kauttaaltaan ohuelti sivelty vaseliini vaikuttaa sen että tiiviste on seuraavan kerran avattaessa lujasti kiinni toisessa puoliskossa mutta irtoaa siitä johon oli vaseliinia sutattu. Paperitiivisteen voi käyttää monta kertaa mikäli se on irronnut ehyenä kuten em ohjeella usein onnistuu tapahtumaan.

Erityisesti tiivsteet säilyvät ehjinä kun on uudet varalta. Muutoin ei.

Lainaus nimimerkki Camn:in koostamista "kanttisylinteristen" tiivistetiedoista.
Varaosanro: GU14023760:
California 1100 ´83-04 / V11 Sport´99-05 / 1100 Sport ´94-99 / Quota 92-02 / 1000S ´89-94
1000 SP II ´83-93 / Le Mans 1000 ´81-94 / Mille GT ´87-91 / Strada 1000 ´93-94
850 T5 ´85-95

Varaosanro: 976139:
Bellagio 940 ´07-13 / Breva 850 ´06-07 / Norge 850 ´07 / Griso 850 06-07 /
Breva 1100 ´05-07 / Griso 1100 ´05-08 / Breva 1200 ´07 / Sport 1200 ´06-07
Norge 1200 ´06-08 / California 1100´06-11

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti