perjantai 12. joulukuuta 2014

V-Max nimeltä MaxMax Alumiiniputken taivuttelua


Isommat putkityöt pääosin valmiit
Pakoputket on saatu sovitettua hitsausta ja siistimistä vaille ja saavat olla toistaiseksi sinällään kunnes myös lambda-anturit, 5 kpl, löytävät paikkansa. Viides on lämmitettävä laajakaistalambda.

Jäähdytysjärjestelmän putket
Putkitöitä on jatkossakin sillä jäähdytyksen nesteputket pitää laittaa uuteen uskoon koska jäähdyttimet sijaitsevat pyörän molemmilla sivuilla. Taivuttelin jo 22 mm halkaisijaltaan ja 1,5 mm seinämävahvuisen teräsputken malliksi. Se on kuitenkin painavaa ja hieman liian isoa ulkohalkaisijaltaan. Optimaalisin ulkohalkaisija on 20 mm. Siihen minulla ei toistaiseksi ole taivutuslestiä. Naapurifirman taivuttimella kävin kokeilemassa mutta se ei soveltunut ohutseinäiselle alumiiniputkelle.

Herkkää
Putki on suhteellisen pehmeää ja muokattavaa yhden millimetrin seinämällä ja halkaisijaltaan 20 mm alumiiniä. Se vaatii toisenlaisia menetelmiä. Täyttö vedellä, jäädytys ja taivuttaminen jäätyneenä on yksi tapa mutta ei ole oikein kunnon pakkasta vielä. Piti turvautua toiseksi parhaaseen menetelmään.

 Tässä aloitusvaihe.

Lestien välissä.

Taivutettu putki.

Tyydyttävää
Päädyt on leikattu pois. Taivutuksen sisäkaarteeseen tulee pientä lainetta mutta se ei juurikaan virtauspinta-alaa pienennä. Jos ei kelpaa niin odotellaan pakkasia. Pakastinta en tätä varten hanki.

Kaikki mutkat eivät ole yhtä jyrkkiä
Sisäkarteen epätasaisuuteen vaikuttaa se että vaatimus mutkan säteelle on hieman liian jyrkkä materiaaliin ja menetelmään nähden.

Letkun kiinnitystä varten tein pakotusurat putken päihin.

Pakotus sisäänpäin.

Tukirakenne
Pakotuksilla on kaksi funktiota: pitää letku paikoillaan ja tiiviinä letkusiteen alla sekä lujittaa putken pääty niin että letkunkiristin ei paina sitä lyttyyn. Purse katkaisun jäljiltä putken suusta on poistamatta. Pyöristys pitää tehdä ulkoreunaan myös.

Tein erikoistyökalun
Pakotuksen tekoon piti tehdä oma erikoinen työkalunsa ettei putki ohene vaan vain taipuu. 

Kevyt viimeistely.

Onnistuu useampikin taivutus
Tein kokeilun ja pari toistoa että selvisi että eka onnistuminen ei ollut vahinko. Kevyt kiillotus pitää korroosion loitolla.

Monimutkaisempia
Seuraavaksi pitää mitoittaa tarvittavat putket yksi kerrallaan ja tehdä niistä rautalankamallit ja sitten tehdä kerralla sopiva putkisetti mahdollisimman vähillä liitoksilla. Homman tilaaja saisi toimittaa mallit ja lisää putkea.

Jatkuu kun kerkiän tekemään. Tai viitsin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti