maanantai 14. lokakuuta 2013

Sääksjärvi Trike Takarungon lisätuet


Kolmio on runkorakenteen perusta
Kuten tiedetään on kolmiorakenne paras tapa muodostaa putkirakenteesta hyvin tukeva. Aihiopyörän rungon takaosa muodostaa jo yhden kaksipuoleisen kolmiorakenteen.

Aikansa parhaita
Insinööri Lino Tonti suunnitteli seitsemänkymmentäluvulla tämän maailman parhaimmaksi mainitun ja runsaasti kopioidun putkirunkoratkaisun.

Pitkäikäinen
Tällä rungolla on varustettu Guzzeja viidellä eri vuosikymmenellä pienin eri muutoksin.

Eri tarkoituksiin
Materiaali, runkoputkien läpimitta, seinämävahvuus ja mitoitus ovat myös vaihdelleet mutta perusratkaisu on pysynyt samana.

Tonti-runko. Sport-versio.

Yksi kolmio lisää
Sääksjärvi Trikessä akseliväli kasvaa merkittävästi niin joudun lisäämään vielä yhden kolmiorakenteen rungon takaosaan ja myös kytkemään rungon vasemman ja oikean puoliskon toisiinsa pitkillä pulteilla koska runkoon kohdistuu myös kiertorasitusta.

Pulttaamalla lisätuet kiinni
California Kolmosen rungossa eivät takaosan putket osoita yläviistoon vaan ovat suorat. Lisätuen takapää kiinnittyy ylärunkoputkien takapäihin rungon läpi yltävällä pultilla johon myös iskunvaimentajien yläpäät sijoittuvat. Alapäät lisätuista kiinnittyvät rungon alaosan takimmaiseen pultinreikään. Hitsausta ei siis tarvita. Yksinkertaista ja vain vetorasitusta.

 Putkipari.

Putken pää litistettynä.

Jäykkä muoto
Runkoputkien takapäät ovat myös litistetty samalla tavalla joten tämä ratkaisu jatkaa samaa linjaa. Tähän putkeen tulee vain vetorasitusta ja kiinnityspultin koko on M12 molemmissa päissä.

Työväline tarvittiin litistämiseen
Litistämistä varten piti rakentaa työväline, toisiaan vastaan liukuvat leuat, jonka avulla prässissä saavutetaan kuvissa näkyvä muoto. Se jakaa putken pään kuormituksen tasaisemmin kuin vain pelkkä litistäminen joka muodostaisi epäjatkuvuuskohdan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti