maanantai 14. lokakuuta 2013

Sääksjärvi Trike Takarungon lisätuet

Kuten tiedetään on kolmiorakenne paras tapa muodostaa putkirakenteesta hyvin tukeva. Aihiopyörän rungon takaosa muodostaa jo yhden kaksipuoleisen kolmiorakenteen. Insinööri Lino Tonti suunnitteli seitsemänkymmentäluvulla tämän maailman parhaimmaksi mainitun ja runsaasti kopioidun runkoratkaisun. Tällä rungolla on varustettu Guzzeja viidellä eri vuosikymmenellä pienin eri muutoksin. Materiaali, runkoputkien läpimitta, seinämävahvuus ja mitoitus ovat myös vaihdelleet mutta perusratkaisu on pysynyt samana.

Tonti-runko.

Sääksjärvi Trikessä akseliväli kasvaa merkittävästi niin joudun lisäämään vielä yhden kolmiorakenteen rungon takaosaan ja myös kytkemään rungon vasemman ja oikean puoliskon toisiinsa pitkillä pulteilla.
California Kolmosen rungossa eivät takaosan putket osoita yläviistoon vaan ovat suorat. Lisätuen takapää kiinnittyy ylärunkoputkien takapäihin rungon läpi yltävällä pultilla johon myös iskunvaimentajien yläpäät sijoittuvat. Alapäät lisätuista kiinnittyvät rungon alaosan takimmaiseen pultinreikään. Hitsausta ei siis tarvita.

 Putkipari.

Putken pää litistettynä.

Runkoputkien takapäät ovat myös litistetty samalla tavalla joten tämä ratkaisu jatkaa samaa linjaa. Tähän putkeen tulee vain vetorasitusta ja kiinnityspultin koko on M12 molemmissa päissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti