torstai 19. syyskuuta 2013

Sääksjärvi Trike Kardaanin asennusta


Aikaa projektille
Tainnut aikaa kulua noin puoli vuotta kun viimeksi olen tehnyt osia kallistelevaan Trike-projektiin. Nyt olen ottanut homman pukille jälleen. Olin arvellut että joutuisin tekemään merkittäviä runkomuutoksia pelkästään avokardaanin tilaa vievän rakenteen vuoksi.

Insinöörihommia
Nyt näyttää kuitenkin siltä että muutoksia runkoon ei tarvitse tehdä. Sen suhteen helpottuu moni asia mutta muutama seikka menee uudelleen suunnitteluun. Niistä myöhemmin kun homma etenee.

 Kardaanin etupään nivel.

Ahdasta mutta sopii
Järjestyksessä vaihdelaatikon suunnasta: kiristettävä kiinnitysspoori, nivelen laippa, nivelristikko ja holkki johon kardaaniputki kiinnittyy hitsaamalla. Rakenteet, kuten kytkinvipu, ovat hieman ahtaasti mutta mahtuvat kuitenkin toimimaan kardaanin kiinnityslaipasta huolimatta. Sorvasin sen minimimittaan.

 Kardaanin etuosa suoraan takaapäin nähtynä.

Tiukoille meni
Kuten näkyy niin mitoitus osui hyvin tarkasti. Vain millimetri jäi välystä rungon ja nivelen laipan välille. Hieman tasoitin yhtä hitsaussaumaa hiomalla.

Alkuperäinen haarukka jää hyllylle
Takahaarukan kiinnityspiste eli takahaarukan akseli tulee asennettavaksi alkuperäiseen nähden toiselle puolelle runkoputkia eli ulkopuolelle.

Kaikki hyödynnetään
Rungossa olevia kiinnityskierteitä käytän tietysti hyväkseni mutta niihin tulee hieman erilaiset kiinnikkeet kuin alkuperäiset

Kiinnitys vaihdelaatikon vetoakseliin.

Lähtökohta
Kardaanin kiinnityksen matkin vastaavasta avokardaanin kiinnityksestä Moto Guzzi Centaurosta/Daytonasta. Halkaistu spooriholkki jossa kaksi kiristyspulttia. Jos ei kestä niin täytyy katkaista pois kuvassa selkeästi erottuva kardaanin "kumihaitarin" kiinnitysura: syntyy tilaa jämäkämmälle kiinnitykselle.

Paremmat kiinnittimet
Pultit täytyy vaihtaa 12.9-lujuisiksi että ne voi vetää kunnon momenttiin. 

Tarpeita
Hyllyssä olisi pari Guzzin alkuperäistä avokardaania mutta arvelin säästäväni ne myöhempään tarpeeseen alkuperäiskäyttöönsä.

Autotekniikkaa
Tämä nykyinen kardaani on peräisin Mazda Marellasta jostain seitsemänkymmentäluvulta. Sen sai purkaamosta ilmaiseksi ja uudet nivelristikotkaan Helmiseltä eivät maksaneet kun parikymppiä niin akselia voi pitää varsin kohtuuhintaisena.

Simoon voi turvautua
Jos ristikoita ei olisi löytynyt Helmiseltä niin sitten ainakin Simo Sieväseltä Jämsästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti