lauantai 7. syyskuuta 2013

Alkoholipyörä Ahtimen koeajoa yleisellä tiellä

Tarkoitus oli heittää pidempikin lenkki mutta ilmeni kaksi vastoinkäymistä jotka hieman latistivat tunnelmaa.
Ensimmäisen sadan metrin ajon jälkeen eilen niin hyvin paikoillaan pysynyt ahtimen vetohihna menetti leveydestään kuudenneksen hiertymällä kulkuaukkonsa reunaan mutta ei suinkaan siirtynyt kokonaan pois paikoiltaan vaan siirtyi vain yhden uraleveyden verran ja jäi niille sijoilleen. Tämän asian muuttamiseksi pitänee tehdä vielä kehitystyötä että hihnaveto tulisi luotettavaksi. Ehkäpä luovun kokonaan urista vauhtipyörän ympärillä. Kyllä sileäkin pinta vetää niin suuren halkaisijan turvin.

Toinen, lievempi hankaluus oli se että en laskennallisesti ollut saanutkaan muokattua ruiskutuskarttaa kuin karkeasti. Sen säätämiseen meni sekä aikaa ja etanolipolttoainetta runsaasti. Neljän tunnin säätörupeaman ja yhden noin puolen kilometrin työntöharjoituksen ja uudelleen tankkauksen jälkeen alkoi tulosta syntyä. Käynnistyvyys on kohtuullinen ja tyhjäkäynti epätasainen mutta muutoin luotettava. Kierroksilla kone vetää iloisesti vaikka onkin vielä rikkaalla. Ahtopainetta ahdin tekee sen säädetyn 0.2 baaria ja paikotellen veto tuntuu oikein reippaalta. Jatkan säätöharjoituksia vielä huomenna. Sen jälkeen pyörä siirtyy talliin ja suunnittelen hihnakiristimen uudelleen.

 Vahvistettu hihnankiristimen runko.

Kiristimen runko kiinnittyy vaihdelaatikon kahteen oikean puoleiseen kiinnityspulttiin. Havaitsin että kolmen millimetrin teräsprofiili antoi periksi joustamalla kiinnityskohdistaan. Se käänsi ohjausrullan väärään kulmaan ja hihnavaurio syntyi. Useasti. Vahvistin hitsaamalla 4 mm teräslattaa kiinnityskohtiin ja muutenkin tukemalla rakennetta hitsaamalla. Lopullinen versio tulee olemaan alumiinista jyrsimellä tehty ja lasikuulapuhaltamalla viimeistelty. Tämä olkoon näin toistaiseksi vaikka ei olekaan kovin kaunis. Muutenkin rakenteessa on vielä kehittämistä.

 Kuva kaventuneesta hihnasta vasemmalta puolen.

Vasemmalla näkyvät kupariseosputket menevät suuttimille. Hihnan takaa näkyy vauhtipyörän kehä ja hieman käynnistyshammastusta. Tämä on hihnan vetopuoli. Siksi kiristin on hihnan toisella, "löysällä" puolella.

Muovinen kiristinrulla ja ahtimen hihnapyörä.

Kuten näkyy niin hihna on siirtynyt hihnapyörällä oikealle ja kulkee sen oikeassa reunassa. Tästä ilmiöstä on syytä päästä eroon. Vika ei ole hihnapyörien suuntauksessa mutta vauhtipyörällä oleva kolmiurainen sorvaamani levike ilmeisesti aiheuttaa ongelmia rakenteessa. Hihnan eri reunat ovat eri kireydellä ja se aiheuttanee "sivuttaisvetoa". Rakennetta voi kuitenkin muuttaa mutta se ottaa hieman aikaa.

Pääasia oli kuitenkin että pääsin kokeilemaan ja hieman nauttimaankin ahtimen tuomista ominaisuuksista.

Ahtopaineen säädin.

Säätimen yläpuolella näkyy ilmansuodatin. Oikealla takalokasuoja. Säätimen säätöruuviin on helppo pääsy vasemman sivukotelon irrotuksen jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti