tiistai 5. maaliskuuta 2013

Alkoholipyörä Sähkölaitteiden sijoittelua 1


Runsautta
Moottori-vaihteisto-ahdin-huohotus-jamitäniitänytoli-kokonaisuus on nipussa ja työpöydälle nousi rungon yläosa. Tosin alaosallekin tapahtui jotain.

Sähköiset komponentit
Sähkölaitteet kuitenkin tarvitsivat enemmän huomiota sijoittelunsa suhteen. Erityisesti sytytyspuolat vaativat siirtoa lähemmäs kulutuskohdetta eli tulppaa. Arvelin ensin laittavani ne lähelle sylinteriä mutta en löytänyt niille soveliasta kiinnityskohtaa. Tankin alla on muitakin hituvirtalaitteita niin kyllä sinne pari korkeajännitepalikkaakin sopii, juuri ja juuri.

Hajasijoitusta
Sytytyksen ohjainboksi jäi liki sijoilleen vasemman sivukotelon alle. Samoin ruiskutuksen ohjain vanhaan paikkaansa satulan pohjaan. Pari muuta komponenttia siirtyi jarrupääsylinterin seuraksi oikean puolen sivukotelon alle.

 MegaSquirt v2.2 alumiinikotelossaan.

 Releteline tankin alle. 2 mm alumiinia.

 Releet asennettuna tankin alle.

Vanhaa tekniikkaa
Jos käyttäisi minireleitä niin tilaa säästyisi kovasti. Vasemmalla musta rasian on laturin säädin. Oikealla vasen puola. Vielä on tilaa parissa kohtaa...

 Releteline oikealta puolen.

...ja oikealla puolen on vielä tyhjää.

 
Takimmaisena sytytyspuolat.

 Oikean puolen sivukotelon alla.

Vasemman sivukotelon alla Ignitech-sytytys.

Kuvassa oikealla ylhäällä bensapumpun ja ECUn sulakkeet. Keskellä digitaalinen 3D-sytytyksikkö. Harmaa liitin on RS-liitin ohjelmointiin.

Logiikassa puutteita
Johdotuksiin pitää kiinnittää huomiota ja koittaa tehdä kytkentäkaavio. Viimeksi tehdessä oli olevinaan kiire ja sellainen sivuseikka kuin johdotuksen loogisuus jäi ilman tarkastelua. Nyt on ehkä paremmin aikaa siihen perehtymiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti