perjantai 1. maaliskuuta 2013

Alkoholipyörä Osien koekokoonpano tehty

Päivä alkoi tallin siivouksella ja työkalujen järjestelyllä oikeille paikoilleen. Sen jälkeen tein kaupungilla ostoskierroksen. Tilasin Elektorista 8 kpl mosfet-transistoreja, niistä myöhemmin lisää, Soinin "kodintarvikeliikkeestä" nelikulmaista 50x50 mm hk-putkea puolitoista metriä halvalla Sääksjärvi Trikeä varten ja ylihintaisia pikaterästankoja pari kappaletta ja lopuksi ruotsalaisesta autotarvikeketjuliikkeestä 18 Ah akun. Näkyy olevan H-D:iin tarkoitettu. Mahtaako menestyä alkoholikäyttöisessä Guzzissa?

Hiukan kerkesin hieromaan alkoholipyöränkin tekniikkaa nippuun ja vaihtamaan laturin hihnan.

 Kokonaisuus hahmollaan.

Valitettavasti tausta on sekainen. Pitänee ottaa parempi kuva niin että tausta on yksivärinen.

Koko härveli takaa päin.

Akku tulee tuohon paikkaan missä se on nyt kunhan saan telineen tehtyä. Teline tulee kiinni runkoon niin värinöitä välittyy akkuun vähemmän. Kiitos akkutelineen aihiosta Urpolle ja Turbolle. Akun sijoitus tuohon paikkaan on tyypillistä kun vastaavalla Tonti-rungolla varustettuja LeMans-mallien ajo-ominaisuuksia optimoidaan. Haittapuolena on että keskiseisontatuen joutuu heivaamaan hyllylle. Etuna on että akku siirtyy noin 40 cm alemmas ja keskituen mekanismin paino jää pois ja lisäksi akun koko ja paino puolittuu. Tällä järjestelyllä saan ahtimen ja sen mekanismien tuoman painon myös puolittumaan. Kokonaisuutena, vaikka ahdin onkin korkealla, pyörän painopiste siirtyy hieman alaspäin. Valitettavasti myös taaksekin päin mutta sillä ei liene tehdascustomin tapauksessa suurta tappiota ajo-ominaisuuksiin.

 MAP-anturin letkuliitin.

Näitä pitää sorvailla kun ei kaupasta saa. Tämä tuli kiinni plenumin kylkeen laitettuun niittimutteriin  ja siihen klemmarilla paineen ja öljyn kestävä letku.

 MAP-letku ja haaroitin ahtopainemittarille.

 Laturin hihna ja kaksitoiminen hihnapyörä.

Laturin hihna oli parin kesän käytön jälkeen melkoisen perstunut ja siitä oli jo paloja irronnut. Ei mikään ihme: onhan se lähes kiinni vasemman puolen pakokäyrässä ja sitä rasitetaan taivuttamalla se kulkemaan "väärin päin" taivutettuna ettei se osu pakokäyrään pyöriessään. Sivulaukussa on aina varalla varahihna.
Hihnapyörä toimittaa myös sytytysantureiden pyörijän tehtävää. Suuri läpimitta takaa tarkan signaalin sytytykselle ja ruiskutukselle.

Laturin ex-hihna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti