maanantai 25. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Läppärungon valmistusta 2

Läppärungon mekanismit ovat valmiit itse läppää lukuunottamatta. Pitänee hankkia sopivaa läppämateriaalia kuten noin kolmemillistä messinki- tai alumiinilevyä. Läppä ei ole pyöreä levy vaan soikeahko jonka reunat ovat vinot ja sen sorvaamiseen tarvitaan siksi apuvälineitä. Läppärungon aukon läpimitaksi tuli pitkän pähkäilyn jälkeen 36 mm. Ahdin kykenee luomaan noin 0,7 - 0,8 baarin alipaineen jolloin läpän ohi parhaimmillaan kulkee ilmaa noin 1,8 baarin paineella. Siten suhteellisen pienikin reikä kykenee läpäisemään melkoisen määrän ilmaa. Merkittävin pienen läppäkoon vaikutus on sen alhaisilla avautumiskulmilla: iso läppä päästäisi liian helposti ilmaa ohitseen ja kaasukahvan liikkeistä tulisi liian herkkiä ja ajosta nykivää. Pientä läppää voi avata melko runsaasti että sen ohi saa kulkemaan tarpeeksi ilmaa. Moottorinohjaukselle tuleva signaalimäärä minimoituu ja säätäminen on helpompaa.

Osat paikoillaan kokeeksi.

 Kaasuläpän asentotunnistin löysi paikkansa.

Vaijerimekanismi alullaan.

Vaijerimekanismi on toistaiseksi yhdellä vaijerilla. Pyrin hankkimaan nykyaikaisemman kaasukahvan jossa on vaijerikäyttö molempiin suuntiin. Sähköisen kaasukahvan asentaminen on toistaiseksi siirretty tulevaisuuteen.

Ahtopaineen säätimelle on tehtävä oma jalustansa ettei se hierrä lähistön kohteisiin pelkästään letkukiinnityksen varassa. Ja paljon muuta. Huohotinjärjestelmääkin on vielä mietittävä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti