tiistai 30. lokakuuta 2012

V-Max nro 2 Läppärunkojen muokkausta

Läppärungoissa on, tai oli, runsaasti ylimääräistä malmia. Louhin sitä pois aika läjän. Entisessä autokäytössä kyseisessä kohtaa oli imukanavien väliset ilmaputket jotka tähän tarkoitukseen olivat aivan liian suuriläpimittaiset ja hankalat. Balanssi- tai tasausputkilla, miksi niitä halutaankaan kutsua, on ominaisuutena tasata alakierroksilla kaasulappien pieniä asentovirheitä siten että jokainen sylinteri saa saman ilmamäärän. Väliputket auttoivat, ahtamattomassa autokäytössä, myös pitämään virtausta imukanavassa vakiona tasaamassa käyntikierron aiheuttamaa sykettä. Ahdettuna tätä apua ei tulla tarvitsemaan vaan mekaaninen ahdin pitää huolen ettei ilman virtauksen vaihtelua juuri ole.

Suuttimen aukon ympärillä oli materiaalia.

Läppärungossa olevaa reikää en alkanut tukkimaan vaan laitoin reikiin hydrauliikkaliitimien sieluja letkujen kiinnitykseen. Niihin saa kiinni balanssiletkut, jos niitä tarvitaan, ja ainakin signaaliletku MAP-anturille on otettava kaasuläpän ja imuventtiilin väliltä.

Välitangon taivutus.

Mallina vieressä sovituksessa käytetty M5 kierretangon pätkä. Nykyinen tanko on kahdeksan millimetriä paksua ruostumatonta terästä jossa M5 kierteet molemmissa päissä. Niihin kiinnittyvät pallonivelet. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti