keskiviikko 31. lokakuuta 2012

V-Max nro 2 Ilmakanavien tiivistys


Ahtopaine ei karkaa
Läppärunkojen liittäminen jakokammioon eli plenumiin vaatii hyvän tiivistyksen ettei ilmanpaine karkaa.
O-rengasuria ja niitä tukevia holkkeja on pitänyt rakennella.

 Sorvituore laippa tiivisteaihioineen.

 Malliksi esikokosin kaksi läppärunkoa kiinni plenumiin.

Alihankinnassa
JL Meccanicassa Mäntässä, jossa mm plenum on tehty, on mietitty tarkkaan että imukanavat, suuttimet ja niiden painekiskot sopivat paikoilleen ja lisäksi jää tilaa säätämiseen. Minun hommakseni jäi rakenteen tiivistäminen.

 Vasemmalla vasemman etusylinterin imukanava.

Tiiveys
Oikealla näkyy kuinka tekemäni laippa tiivistyy plenumin pohjaa vasten. Kaikki kiinnitykset pitää olla jossain määrin joustavia koska lämpötilaerot venyttelevät rakenteita. Mielenkiintoista nähdä kuinka pitkään alumiininen plenum kestää paine- ja lämpövaihteluja.

Suuttimet
Suuttimille ei ole vielä kiinnittimiä mutta paikat ovat nämä. Myös kaasunasentopotentiometrille on kaasuläppäakselin päässä kiinnitys.

Huoli muotoilusta
Jossain määrin vastuullani on tämän pyörän tuleva muotoilu. Tämän kohdan jättäisin katteiden osalta helposti saavutettavaksi. Ainakin aluksi tätä osastoa joutuu sormeilemaan.

Poikkeava runko
Kyse on ns. omega-tyyppisellä rungolla varustetusta ketjuvetoisesta V-Maxista. Saattaa puhdasoppisia maxisteja närästää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti