perjantai 12. lokakuuta 2012

Tänään tallilla 28

Palanut itäsaksalainen ja ties kuinka vanha kolmen kilowatin kompressorin sähkömoottori vaihtui tänään liki käyttämättömään mutta jo iäkkääseen Strömbergiin. Kiinnitys ei ollut aivan sama mutta moottori tuli kiinnitetyksi kompressorin kupeeseen. Sähkömies kävi tekemässä kytkennät ja paineilmaa alkoi syntymään.

 Kolmivaihemoottorin kolmiokytkentä.

Moottorin toimitti Repe. Kiitokset Nurmijärven suuntaan.

 Suuntaventtiili.

Tuli tehtyä muutakin uudistusta. Painesäiliön päätyyn kiinnitin uuden suuntaventtiilin joka erottaa painesäiliön paineen kompressorin paineesta. Kompressorin puoleltahan vuodatetaan painetta pois että käynnistyminen tapahtuu juoheasti ja kompressori saavuttaa nopeasti käyntikierroslukunsa moottorin rasittumatta liiaksi. Kupariputki on painekytkimen "signaalijohto" joka kertoo milloin asetettu yläpaine on saavutettu ja milloin pitää käynnistyä paineen laskettua alas. Tällä hetkellä alapaine on 7 bar ja yläpaine 8,5 bar. Riittää paineilmatyökaluille mukavasti ja juuri ja juuri hiekkapuhallukseen. Siinä tosin merkittävintä roolia näyttelee massavirtauksen määrä eikä niinkään paine. Edellinen suuntaventtiili oli liian pieni virtauspinta-alaltaan.

Toiseen päähän säiliötä jäi ylipaineventtiili. 9,5 bar.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti