Se tässä on erikoista että molemmat identtiset koneet hajosivat samana päivänä samalla tavalla. Vahvasti epäilen että kulmavaihteen vetoakselin, joka on samalla moottorin akseli, että akselin karkaisuraja on liian jyrkkä ja sen vuoksi heikko kohta asettuu juuri pienen vetopyörän taakse.
Kulmavaihde purettuna. Lautaspyörä ja kotelon pohja yllä.
Lähikuvassa näkyy väsymismurtunut akseli ja siitä irronnut hammaspyörä.
Kyseessä on varsin perinteinen virhe: väärä lämpökäsittely tai alimitoitettu rakenne. Ehkäpä molemmat.
Takuu ei ole enää voimassa niin nämä Biltenman vähän alle kaksikymmentä euroa kappaleelta maksavat, laikkakooltaan 125 mm kulmahiomakoneet eivät tule olemaan enää jatkossa hankintalistalla. Käyn kuitenkin tekemässä pienen käynnin myyjäliikkeessä. Katsotaan löytyykö sieltä ymmärrystä vaikka takuu onkin jo ummessa. Voihan olla että on muitakin vastaavan vaurion kokeneita kuluttajia ja asiasta on tehty erillispäätös esimerkiksi takaisinkutsun muodossa joka ei ole minua tavoittanut.
Lisäys 10.10.2012
Myyjäliikkeessä katsottiin että koneissa on ollut valmistusvirhe ja ne korvattiin minulle kahdella samanlaisella koneella. Ostin vielä kolmannen varalle.
Lisäys 20.10.2013
Molemmat takuuna saadut kulmahiomakoneet toimivat edelleen hyvin. Varalle ostamani kone on edelleenkin varalla. Ilmeisesti kyseessä oli rakenne- tai karkaisuvirhe kulmavaihteen vetopyörän akselissa jota ominaisuutta näissä uudemmissa yksilöissä ei enää esiinny.
Lisäys 10.10.2012
Myyjäliikkeessä katsottiin että koneissa on ollut valmistusvirhe ja ne korvattiin minulle kahdella samanlaisella koneella. Ostin vielä kolmannen varalle.
Lisäys 20.10.2013
Molemmat takuuna saadut kulmahiomakoneet toimivat edelleen hyvin. Varalle ostamani kone on edelleenkin varalla. Ilmeisesti kyseessä oli rakenne- tai karkaisuvirhe kulmavaihteen vetopyörän akselissa jota ominaisuutta näissä uudemmissa yksilöissä ei enää esiinny.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti