maanantai 20. helmikuuta 2012

Ylläpitolaturit

Normaalin autoakun laturin lisäksi on pari ylläpitolaturia talvisäilytystä ynnä satunnaista pikkuakkujen latausta varten kun perinteinen akkulaturi olisi ylitehokas niitä varten. Lisäksi on mukana pidettävä pikkulaturi joka työnnetään 230 V pistorasiaan. Se lataa akun todella hitaasti mutta varmasti lähes täyteen.Yön aikana. Jos akku vain on kunnossa.
Ylläpitolaturit mittaavat aika ajoin akun lataustilaa ja toimivat sen mukaan. Tänään kytkin ylläpitolaturin isohkon (30 Ah) mp-akun napoihin ja seurasin mitä laturi tekee kun latausta akussa oli vain 9,5 V. Lataus alkoi muutaman sekunnin pitoisilla pulsseilla jolloin volttimittarin viisari pompahti 10 voltin paremmalle puolelle ja putosi kohta takaisin lähtöarvoon. Hetken päästä jännitepulssin pituus muuttui pidemmäksi ja ainakin näennäisesti loppui kokonaan kun napajännite ylitti 12 V. Jätin laturin lataamaan akun täyteen.

 "Halpis" ja aito alkuperäinen.

Molemmat "ruotsalaiset" laturit toimivat samalla periaatteella ja ovat toiminnoiltaan melko identtisiä.
CTEK-laturin ohjekirjaan oli laitettu lisäsivu jossa kielletään "kylmä"-toiminnon käyttö uhalla että sen käyttämisestä takuu raukeaa. Tuo kylmätoiminto on merkitty näyttöön lumihiutaleen kuvalla.
Nimettömän laturin ohjeissa ei ollut vastaavaa mainintaa. Tämä laturi ladatessaan käy kuumempana kuin CTEK.

Teknisiä ominaisuuksia.

CTEKissä kyljessä ja nimettömässä pohjassa. Melko identtiset ovat ukaasit. CTEK toimii myös kalsium/kalsium -akuille jotka vaativat korkeamman latausjännitteen kun lyijyakut. Tuosta toisesta laturista ei ole tietoa siinä suhteessa.


Molemmilla latureilla on käynyt niin että löyhäpäisyydessäni olen käynnistänyt moottorin latauksen aikana. Mitään häiriötä ei kuitenkaan ole ilmennyt. Latureiden ohjekirjoissa mainitaan että laturit ovat suojatut vääriltä kytkennöiltä. Molemmissa latureissa on hälytysvalo joka syttyy jos kytkentä on väärin.

Tuo CTEK on ollut käytössä pari vuotta. Nimetön on uudempi.
Aikeissa on hankkia isompi vastaavanlainen laturi auton konepellin alle pysyvään asennukseen ja liittää se jäähdytysveden lämmittimen kanssa rinnan tarjoamaan jatkuvaa latausta akulle aina kun aina kun auto on "tolpassa".

Tuo järjestely autoon on jäänyt tekemättä kun taloyhtiö tarjosi autolle edullisen lämpimän tallipaikan.Latureilla on latailtu vain moottoripyörien akkuja. Siinä ei sinänsä ole auton akun lataamiseen suurtakaan eroa koska Guzzin eri mallien akkukoot vaihtelevat 34 Ah:n ja 14 Ah:n välillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti