perjantai 17. helmikuuta 2012

Sorvin lisävarustelua

Katsotaan mitä tulee. Aloitin tänään tekemään sorviin välitukea koska tulossa on sen verran pitkän akselin tekoa että kärkiväli ei oikein riitä.
Lähtökohta tuen tekemiselle on selkeä: kyseiseen sorviin ei ole lisävarusteena saatavissa tätä osaa.

Tämän kaltainen kapine pitäisi tehdä tukemaan pitkää akselia.
Tai kaksi.

90 asteen uran tekoa 6000-sarjan alumiiniin. Tästä tulee akselituelle pohjalevy. Ura seuraa samaa johdetta kuin kärkipylkkäkin.

Eka sovitus. Ei paljon puutu...

Tukikehän sorvailua

Isokokoisten pyörähdyskappaleiden sorvaus pienellä sorvilla on lievää kikkailua mutta onnistuu varsin kivuttomasti kun ei ahnehdi lastukoolla ja pitää välityksen leikkuunopeuteen nähden sopivana että voi käyttää taajuusmuuttajan parempivääntöisiä ylätaajuuksia.

Tässä on kaksi 20 mm paksua kiekkoa päällekkäin. Oikaisin ulkokehän. Jatkotyöstö tapahtuu jyrsimellä.

Kun sorvin leuat eivät aukene tarpeeksi tai kappale ei ole pyöreä että saisi ulkokehältä kiinni niin keskireiän poraus ja siihen laitettu tuurna, tässä tapauksessa tarkoitukseen muokattu M10 pultti, auttaa keskittämään ja kiristämään kappaleen istukan pyöritettäväksi.

Tukituurna pakan ja kärjen välissä.


Osat hahmollaan
Hieman ehdin viikonloppuna koneistamaankin. Jyrsin kolmelle sivuille kiekkohin tasot. Tasojen kohdalle tulee kärjet sisään päin laakeripronssiset pitimet jotka keskittävät akselin pyörimään suorassa.

Keskelle pyörylöitä tulee noin 80 mm reiät. Nuo nykyiset reiät ovat työreikiä osan työkoneisiin kiinnittämistä varten.

Pientä edistystä joka päivä vaikka aikaa kului jaskanpauhantaan Shellin baarissa ja jarruosien ostomatkalla Lempäälän jarrulähteelle. Koneistusta oli tämänkin päivän ohjelmassa.

Säädettävien kärkien pesät on jo koneistettu ja keskireiän irrotus aloitettu. Tekemällä irrotus jyrsimellä säästää lastujen määrässä. Sorvissa joutuisi muuttamaan lastuiksi koko keskiosan reiän aikaansaamiseksi. Kuvan alareunassa näkyy kärkimateriaalijööti. Siitä pitää ensin sorvata n. 80 mm kartiopäisiä tappeja ja sen jälkeen jyrsiä kulmikkaaksi sekä keskelle pitkulainen aukko.

 Päivässä ei kaikkea kerkiä. Tulipa yksi kärki tehtyä malliksi. Vasemmalla kärkiaihioita kahteen muuhun.

Kärkipalan ulompi pääty. Säätö tapahtuu kuusiokoloruuvia pyörittämällä kun kupumutteria on vähän löysätty.

 Säätöruuvi ja kärki lukituksen puolelta.

Esimakua tulevasta.

Kun kärjet ovat uloimmassa asennossa niin niiden kannattelemaksi mahtuu hieman yli 60 mm akseli. Sorvin leukoihin ei sen isompi juuri mahtuisikaan.

Teen kehästä avattavan että säästyy akselin pujottamiselta.
Kaksi kärjistä tulee alaviistoon ja yksi keskelle pystyyn. Ylimpään, pystyssä olevaan kärkeen tulee öljysäiliö ja kärkeen pieni syvennys josta voiteluöljy valuu akselille ja pitää pyöriessään kaksi muuta kärkeä voideltuna pyörivän akselin välityksellä.

Lisäksi pitää tehdä vielä toiset, pehmeät ja tylppäpäisemmät kärjet muiden kuin teräsakselien sorvaukseen koska tämä kärkimateriaali on sen verran kovaa että esimerkiksi alumiiniakseli pitäisi joko suojata teräsholkilla tai sitten kärkien olla työstökappaletta pehmeämmät.

 Kärjet ovat valmiit.
Keskitin akselikannattimen kärkipylkkään jalustan asennuksen ajaksi. Huomisen jälkeen on jalustakin varmaan valmis ja voi ryhtyä akselihommiin vaikka avattavuutta ei vielä olekaan. Kärkien lukituksena toimii trikeprojektista yli jääneet pyöränpultit ja -mutterit.

Valmistuksen aikana muutin hieman kärkien rakennetta. Nyt kaksi alinta kärkeä ovat jämäkämmät sekä niiden säätöpultit (upotuksessa oleva M8 kuusiokolopultti) on lukittu paikoilleen putkisokilla.

Ensimmäinen kärkiversio on tuo ylin. Se jäi hieman hennommaksi kuin kaksi muuta. Kun kiireet helpottavat modifioin senkin samanlaiseksi kuin muutkin.

 Jalusta valmistuu vähitellen erimuotoisista palikoista.

 Kärkipylkän suunnasta nähtynä. Oikeakätisenä halusin lukitusmutterit sille puolelle.

Noin viiden millimetrin akseli pysyy vielä kärkien välissä. Jalkakin alkaa olla lukitusta vaille valmis.

Akselituki mahtuu kelkan "kainaloon" eli koneistusmatka on mahdollisimman pitkä kertakiinnityksellä.

Ensimmäistä kertaa tositoimessa. Ylimmässä kärjessä on sisällä pieni öljysäiliö josta voiteluaine valuu ohutta kanavaa myöden akselille.

 Sama toisesta suunnasta.

Yläoikealla on kaareva palikka joka toimii nivelenä kun tuen yläosa avataan akselin laittamista tai poistamista varten.

Tuki avattuna.

Ylin kärki kääntyy tällöin sivuun ja akseli voidaan nostaa kahden alemman kärjen varaan.

Tuki ohjautuu johteiden mukaan sorvin pituussuuntaan. Asetukset ovat kiinteitä ja vain tähän sorviin tarkoitettuja.

Kuva kokonaisuudesta avattuna.

Yksi pultti täytyy avata kokonaan ja toista löysätä niin kehän yläosa kääntyy sivuun.

Kärki koostuu kuudesta osasta. Putkisokka, säätöruuvi, kiristyspultti ja itse kärki. Kiristyspultin mutteri ei ole kuvassa.

 Tuen rakenne on sellainen että ylettyy sorvaamaan aivan tuen kohdalle saakka.

Tukikehä mahtuu tulemaan n. 20 mm kelkan päälle.

 Tässä näkyy väistö kehän alaosassa. Vasemmalla kelkka.

Suunnitteluun ja tekemiseen meni aikaa pari päivää. Kuluja materiaaleista tuli noin 25 Euroa.

Ensi viikolla pääsen tositoimiin kun tuen pitkän akselin sorviin.
Pitkällä akselilla kun on harmillinen tapa taipua kiinnityspisteiden välillä sorvatessa. Se aiheuttaa tyypillisesti tynnyrimäistä muotoa akseliin. Ts. akseli on keskeltä paksumpi kuin päistä.

 Akselikannatin käytössä.

Kun reikä pitää saada ehdottoman keskelle akselia ja akseli on yli 1500 mm pitkä eikä se myöskään mahdu kara-akselin (20 mm) sisään ovat keinot vähissä ilman kolmekärkistä keskitintä.
Myös reiän poraus 22 mm poralla ja avarrus reikäterällä sorvaamalla sujui erittäin hyvin sekä mittatarkasti että riittävän isolla leikkuunopeudella ilman resonansseja.  

PS: Pari viikkoa on tuki ollut käytössä ja sillä on tehty, parin pikkuhomman lisäksi vaativampi auton taka-akselin ja vetoakselin jatkaminen varsin sujuvasti Trike projektia varten. Nyt on Triken raideväli n. 1,5 metriä. Kohta nähdään mitä setä tai rouva katsastusinsinööri siitä sanoo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti