torstai 2. helmikuuta 2012

Kemikaaleja

Kaikki tietänevät, jotka lasikuitua ovat käsittelemättömänä käsitelleet, ettei sillä sinällään ole paljonkaan käyttöä jos ei ole myös hartsia jolla kuidut sidotaan toisiinsa.  Hartsia ja kuitua on helppo saada nykyään koska niitä on rautakauppojen valikoimissa sekä monissa autotarvikeliikkeissäkin. Tosin edellämainituissa on usein kilohinta sitä luokkaa että alan erikoisliikkeessä saa samalla rahalla nelinkertaisen määrän ja valinnanvaraakin on enemmän.

Hartsipurkki pikkuhommaan.

Autotarvikeliikkeen hartsipurkki ja ylijäämäpala katkokuitua jostain laminoinnista. Kuitujen leikkaus on syytä suorittaa aina puhtaissa olosuhteissa. Kuten myös säilytys. Erityisesti katkokuitukappaleiden uudelleenkäyttö on helppoa eikä joka hommaan tarvitse aina edes leikata rullasta uutta materiaalia.

Top coat.

Tarkoitus olisi tehdä katkokuitulasista ja polyesterihatsista muotti eräistä osista. Muotin laatua voi parantaa hyvällä pinnoitteella. Tällainen polyesteripohjainen pinnoite levitetään muotin pintaan vasta muotin kovetuttua.

Normaali käytäntöhän on levittää pinnoite mallikappaleeseen irrotusaineen pinnalle ja sen hieman kuivahdettua suoritetaan muotin laminointi. Tällä aineella homma siis suoritetaan toisin päin.
Se helpottaa muotin tekemistä koska muotista saa tulle hieman epätasaisempi kuin mitä muoteista yritetään normaalisti tehdä.
Pinnoitteella on ominaisuus joka auttaa huonokuntoisenkin muotin kunnostamista. Se täyttää pienet reiät ja huokoset eikä kovettuessaan mainittavastai kutistu.
Sen levitys voidaan tehdä siveltimellä tai telalla. Tärkeintä on se että aine muodostaa erittäin sileän ja tiiviin pinnan johon on hyvä levittää irrotusaine.

Materiaali on esikäsitelty kovettimella joten pari prosenttia katalyyttiä riittää saamaan kovettumisen alkuun. Katalyyttinä eli aktivaattorina käytetään yleisesti saatavana olevaa metyylietyyliketoniperoksidia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti