sunnuntai 19. helmikuuta 2012

Ahtopainemittari

Markettimittari
Kun rakentelin ensimmäistä ahdinpyörääni niin kävin tuninkikaupassa hakemassa ahtopainemittarin. Ei ollut mielestäni edes kallis. Maksoi hieman alle 40 Euroa.
Mittari ei montaa päivää kestänyt vaikka mittarin letkussa oli kuristin. Kaksisylinterisen sykkivä imupaine oli ilmeisesti mittarille liikaa. Takuuseen sain uuden eikä sekään kestänyt.

Laatumittarit
On myös olemassa mittareita jotka kestävät todella pitkään. Glyseriinitäytteiset, vaimennetut mittarit, joita ostin samalla kertaa useita, maksoivat 25 € kappaleelta. Tarkoitettu alunpitäen hydraulipaineen tarkkailuun. Näin kapealla skaalalla olevat mittarit olivat tosin tilaustavaraa. Näitä sitten olen asennellut muidenkin moottoripyöriin. Autoharrastajat pitäkööt kalliit tuningmittarinsa!

Vaimennin/voiteluneste lilluu lasin alla.

Tarkka kalibrointi tarpeetonta
Mittari kalibroituu automaattisesti vallitsevalle paineelle jos toimii takana olevan ohjeen mukaisesti. Ajoneuvokäytössä en suosittele niin toimimaan vaan kalibroinnin voi suorittaa päästämällä ilmaa sisään tai ulos raottamalla kumitulppaa.

Myös säätötyökaluksi
Olen näistä mittareista tehnyt nelisylinteristä ahdettua moottoria varten myös synkronointimittarit. Tarkan imuilmanpaineen tarvitsee vain MAP-anturi että mittarista riittää likiarvonkin lukeminen.
Mittareita on kahta mallia. Liitin on joko keskellä pohjaa tai reunassa niin kuin näissä.

Kiinnitys
Kuoren reunassa on upotukset kiinnitystä varten. Ruostumatonta terästä ja lasia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti