keskiviikko 11. tammikuuta 2012

Vaseliiniprässi ja kardaanin ristinivelet


Hankittu tarpeeseen
Hankin vaseliiniprässin siinä vaiheessa kun ostin Moto Guzzi Centauron vuonna 1995 talvella.

Avokardaani
Pyörä kuuluu niin sanottuun V10-sarjaan joissa kaikissa on avonainen kardaani niin että myös ristikot ovat näkyvillä ja niissä on rasvanipat. V11-sarjassa avokardaani on liki samanlainen mutta hieman suojatumpi. Siinäkin on nipat voitelua varten.

Lyhyt käyttöaika
Käyttäjän käsikirja sanoo että V10:ssä vaihdetaan koko kardaani 20.000 km välein jos on kysymys kilpakäytöstä. Siviiliajossa vaihtoväliksi luvataan 40.000 kilometriä. Ei siis kovin paljoa.

Luotto omaan osaamiseen
Arvelin kuitenkin että huomaisin jos akseli ja sen nivelet alkaisivat osoittaa kulumisen merkkejä. Siksi rasvailin aina pidemmän reissun jälkeen nivelet ja toisinaan myös pesun jälkeen. Varsinkin jos olin käyttänyt painepesuria.

Kestää yli tuplaten
Niinpä olen ajanut samalla kardaanilla jo yli 100.000 kilometriä ja erityisiä kulumisen merkkejä ei ole vielä näkyvissä.

Väärä voide?
Olen rasvaillut ristiniveliä ja liukuspooreja molybdeenivaseliinilla.
Vasta jokin aika sitten luin tarkemmin käyttöohjekirjaa ja siellä mainittiin mitä voidetta pitäisi käyttää. Erikseen oli maininta että voiteluun ei saa käyttää molybdeenivaseliinia!

Arvoitus
Kuinkahan pitkään akseli kestäisi jos olisin käyttänyt oikeaa voidetta?
Ehkä saan siihen vastauksen koska hankin jo aikaa sitten uuden kardaanin varalle. Toistaiseksi turhaan.

Ketjun ja kardaanin yhdistelmä
Tätä kardaaniratkaisua on sanottu että siinä yhdistyy ketjujen ja kardaanin huonot puolet: rasvattava vähän väliä ja rasvaa on kuitenkin enemmän takavanteella kuin nivelissä.

 Rasvaprässi.

Suutin.

Suutin joka sopii
Tässä on se kuuluisa prässin suutin joka sopii Daytonan ja Centauron kardaanien rasvanippoihin. Sisältää molybdeenivaseliinia. Jota ohje kieltää käyttämästä.

Avokardaani. Yli 100.000 km takana.

Kolme nippaa
Tässä näkyy vain liukuspoorin nippa. Kaksi muuta ovat nivelten sisällä. Niiden tavoittaminen rasvausetäisyydelle ja juuri oikeaan asentoon on toisinaan työlästä niin että rasva menee sinne minne pitääkin.

Ensin puhdistus
Suurin vaiva on nippojen puhdistus ennen rasvausta. Kaikki lika nipasta ja sen ympäristöstä pitää saada pois ettei sitä mene rasvan joukkoon ja siten sen mukana laakerointiin. Tähän ei pelkkä paineilma riitä vaan pitää rätillä koittaa pyyhkiä. Sottainen homma.

Siistiminen
Uusi vaseliini syrjäyttää vanhan ja vanhan mukana tulee lika ja kosteus ulos laakereista. Tämä pursunut vaseliini kannattaa pyyhkiä ennen ajoon lähtöä pois niin se ei leviä ympäriinsä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti