torstai 19. tammikuuta 2012

Carillofornia Trike kardaaniakselin spooriholkit


Alihankintana
Timo ehti kiireiltään metsänajosta ja lumitöiltä poikkeamaan pajallani ja toi tullessaan spooriholkit jotka Sorvaamo Karpiola Mänttä-Vilppulassa mallin mukaan koneisti. Ihan sinällään ei spoorit sopineet vaan tarvittiin hieman työstöä. Pienemmän holkin sisäpuolisesta spoorista piti ottaa harjalta pois 0,2 mm lastu. Lisäksi se piti lyhentää 9 mm ja tehdä upotus O-renkaalle sekä mutterin alle tulevalle aluslevylle.

Väliholkin osat.

Tukirakenne
Varmistukseksi että spooriholkki pysyy paikoillaan sorvasin pitimen puristusjouselle joka painaa holkkia taakse päin. Jousi nojaa alkuperäisen kardaaniakselin takapäähän.
Jousen pidin on lukittu paikoilleen lukkorenkaalla ja sitä varten sorvaamallani uralla.

Pienempi holkki.

Tiivistys
Korjaamani huulitiiviste "pielavetinen" istui paikoilleen hyvin. Pölyhuuli tosin jää spoorituksen päälle mutta varsinainen tiivistehuuli istuu tiukasti sileällä pinnalla. Sinänsä ei ole vaarallista vaikka tiiviste sattuisi vuotamaan: molemmilla puolella tiivistettä on öljyä. Kardaanitunnelin öljyyn kertyy vain helpommin epäpuhtauksia kuten vettä, ruostetta ja spooreista irtoavaa metallipurua.

Erikoiskokoinen mutteri
Kiristysmutterin, joka pitää myös asetetut laakeri- ja hammaspyörävälykset kohdallaan, jouduin tekemään uudelleen. Aikanaan autossa se on pitänyt kiinni myös kardaaniakselin kiinnityslaipan.

Kardaani holkkeineen ilman kuoria ja kannatinlaakeria.

Rakenne parempi kuin alkuperäinen
Yllättävän jämäkkä paketti.Tämä kaikki kätkeytyy pyörän alkuperäiseen kardaanitunneliin mutta onkin erillisvoideltu öljyllä poiketen alkuperäisestä rakenteesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti